Biadap gelar kakitangan awam "kucing kurap"!

Jeff Ooi
GEORGETOWN - Kenyataan yang sangat biadap dan tidak beretika kerana menggelarkan kakitangan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) sebagai kucing kurap.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman berkata kenyataan ketua staf pejabat ketua menteri, Jeff Ooi itu bukan sahaja mengguris hati dan perasaan kakitangan MPPP tetapi keseluruhan penjawat awam di negara ini.

Beliau berkata, gelaran itu adalah satu penghinaan dan menjatuhkan maruah semua kakitangan awam yang selama ini berkhidmat dengan gigih dan dedikasi.

"Kenyataan itu mencerminkan pemikiran minda Jeff Ooi dan rakan lain dalam DAP memandang rendah terhadap kakitangan kerajaan negeri dan pusat yang membantu membangunkan negeri ini sejak dahulu lagi.

"Pulau Pinang maju dan makmur adalah hasil usaha kakitangan kerajaan selama ini," katanya kepada media selepas menyaksikan majlis menandatangani Ikrar Integriti Korporat (CIP) oleh JKP Sdn Bhd di sini hari ini.

Ia ditandatangani oleh Ketua Pegawai Eksekutif JKP Sdn Bhd, Datuk Adzmi Ariffin.

Turut hadir Pengarah Bahagian Pemeriksaan dan Pundingan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Mohamad Yusof Akope dan Pengarah SPRM Pulau Pinang, Datuk Samarajoo Manikam.

Zainal yang juga Pengerusi JKP Sdn Bhd berkata, Umno dan BN ketika mentadbir negeri ini dahulu tidak pernah mencerca kakitangan awam sebaliknya menjalin kerjasama erat kerana kedua-dua insttusi itu adalah saling berkait untuk memajukan negeri.

Sehubungan itu, beliau meminta Ketua Menteri, Lim Guan Eng mengambil tindakan terhadap Jeff Ooi yang mencemarkan nama baik kerajaan negeri sejajar dengan  konsep cekap, akauntabiliti dan telus (CAT).

"Jika gagal, bermakna Guan Eng merestui tindakan Jeff Ooi dan mereka sama-sama mempunyai tanggapan buruk terhadap kakitangan awam," katanya.

Sementara itu, Mohamad Yusof berkata, setakat ini 300 syarikat korporat menandatangani CIP secara sukarela untuk membanteras rasuah dalam organisasi masing-masing.

Beliau berkata, selain JKP Sdn Bhd, Jambatan Kedua Sdn Bhd adalah syarikat pertama yang menandatangani CIP di Pulau Pinang pada tahun lalu.