Penyambung lidah YAHUDI...


Ketahuilah, pemikiran liberal yang datang dari Barat sebenarnya berasal daripada tradisi pemikiran Yahudi. Buktinya Leonard Binder memperincikan beberapa agenda penting dalam bukunya Islamic Liberalisme: A Critique of Development Ideologies. 

Dalam buku itu beliau menjelaskan, pergerakan Islam Liberal perlu didukung dan disebarluaskan berasaskan kepada wacana rasional. Gerakan ini digunakan sebagai alat untuk mencapai tujuan politik iaitu menjelmakan satu pemerintahan ala Barat bagi sebuah negara sebagai penyambung lidah Yahudi. 

Buktinya Leonard menjelaskan: ‘Liberal government is the product of a continuous process of rational discourse. Political Liberalism in this sense, is indivisible. It will either prevail worldwide or it will have to be defended by nondiscursive action.” 

Selain Leonard, muncul pula Charles Kurzman yang memperkenalkan istilah dan gerakan baru kepada dunia Islam di dalam bukunya berjudul Liberal Islam: A Sourcebook. Buku berkenaan menghimpunkan karya 32 penulis dari 19 negara termasuk artikel Nurkholis Madjid yang berjudul Penyegaran Kembali Pemahaman Keagamaan Dalam Kalangan Umat Islam Indonesia. 

Walaupun ditulis dengan gaya pemikiran falsafah moden dan terbuka, ia sedikit sebanyak mampu menerapkan pemikiran liberalisasi agama dalam kalangan masyarakat. Dalam buku itu juga, Charles secara jelas mengatakan bahawa penulis buku berkenaan semuanya berorientasikan fahaman liberal, apabila secara khususnya mereka menentang kebangkitan Islam secara halus.  

Kelemahan pemimpin Islam, kejumudan ulama dan kejahilan masyarakat Dalam mengupas faktor ini, penulis mendatangkan contoh Khilafah Uthmaniyah sebagai bahan renungan dan teladan buat semua. 

Sebagai contoh, dasar pembangunan kerajaan Uthmaniyah pada abad ke-16 yang lebih berorientasikan pembangunan fizikal dan ketenteraan menyebabkan pengembangan bahasa Arab terabai. 

Pengabaian ini menyebabkan usaha memahami dan mengkaji Islam secara mendalam terbantut. Banyak ruang pemikiran dan pelaksanaan agenda pembangunan Islam tertutup. Malah, ramai dari kalangan pemimpin umat Islam hidup dibuai mimpi indah. 

Alim ulama pula kebanyakannya menumpukan kepada masalah tekstual yang lebih bersifat fiqhiyah. Malah, ada sebilangan mereka yang selesa dengan kehidupannya tanpa mengambil berat masalah umat. 

Apatah lagi untuk melahirkan idea bernas yang dapat disumbangkan bagi pembangunan negara.

Kemajuan tamadun Eropah juga memperlihatkan kemajuan antara abad ke-16 hingga ke-18 turut menjadi faktor. Situasi ini menyebabkan dunia Islam terpencil. Kerajaan Uthmaniyah mula tertarik dengan kejelitaan Eropah. 

Umat Islam berasakan ilmu pengetahuan di Eropah perlu diintegrasikan supaya Uthmaniyah mendapat standard yang sama. Selaras dengan revolusi di Perancis pada 1816, ada sekolah di Mesir menerima pakai pemikiran Voltaire, Rostow, Montesquieu dan lain-lain. 

Maka bermulalah pergeseran tamadun dengan Islam. Akhirnya memunculkan fahaman nasionalisme yang menggalakkan pembebasan wilayah Uthmaniyah mengikut identiti bangsa masing-masing.

Imperialis Barat pula berhasil meletakkan penguasa tempatan bagi mengukuhkan cengkaman mereka dalam mengukuhkan penjajahan bentuk moden. Inilah hakikat yang berlaku dan terpaksa diterima walaupun amat pahit untuk ditelan.

Kini, isu kelemahan pemimpin Islam, kejumudan alim ulama dan kejahilan masyarakat kembali menghantui kita. Ya, ketidakpekaan pemimpin terhadap isu sensitif umat Islam menyebabkan kemasukan idea liberal dan pluralisme dipandang sepi. 

Kelembapan ulama untuk bersuara, berhujah dan menjadi penggerak ilmu masyarakat mengakibatkan umat ini berada dalam kegelapan dan ketandusan idea. Apatah lagi untuk mengenal sesuatu aliran pemikiran yang ada. 

Umat yang lemah hanya menyaring sahaja apa jua pemikiran mendatang asalkan dilihat rasional dengan gaya dan keperluan hidup mereka. Justeru, semua pihak harus menyedari hakikat ini, bahkan meningkatkan keprihatinan dan tanggungjawab yang tinggi dalam mendukung pegangan dan pemahaman yang benar.