Keluarga nelayan terharu Mukhriz tidur di rumah mereka malam tadi...

Biarpun baru kehilangan anak sulungnya kira-kira dua minggu yang lalu, seorang nelayan kecil benar-benar rasa bertuah, terharu dan teruja dengan kesudian Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir, untuk bermalam di rumahnya.

Abu Bakar Hamzah, 44, berkata, sebelum ini memang dia selalu mendengar komen rakan-rakan tentang Mukhriz yang disifatkan sebagai pemimpin berjiwa rakyat dan tidak menyangka keluarganya akan merasai pengalaman "tidur sebumbung" dengan Menteri Besar Kedah itu.

"Saya, isteri dan anak-anak bagaikan tak percaya... tapi itulah Menteri Besar kita. Hari ni terbukti Datuk Seri (Mukhriz) berjiwa rakyat.

"Saya beritahu isteri, dia terperanjat. Saya beritahu anak-anak, depa pun terkejut. Tapi kami memang terharu bila rumah kami yang sederhana ni dipilih MB untuk bermalam. Terharu jadi keluarga angkat MB, betul-betul rasa bertuah," katanya ketika sedang menunggu ketibaan Mukhriz di rumahnya.


Isterinya, Zuraini Mohd Ali, 37, pula berkata, rumahnya tidaklah terlalu selesa untuk menjadi lokasi Mukhriz bermalam, namun dia sedia menyambut kehadiran tetamu istimewa keluarga mereka seadanya.

"Rumah kami biasa saja, kalau MB tak datang pun memang inilah keadaannya. Kami besar hati dengan kedatangan Datuk Seri Mukhriz, harap beliau selesa la dengan keadaan kami ni," katanya sambil tersenyum di sebelah suaminya.


Anak kedua keluarga itu, Norazmina Abu Bakar, 13, turut meluahkan rasa bertuah sehingga teruja memberitahu rakan-rakannya tentang dengan kesudian ikon terkini di Kedah itu untuk bermalam dirumahnya.

"Pada mulanya depa tak caya pun. Tapi hari ni depa dah caya dah. Rumah kami ada satu saja bilik mandi...saya harap beliau (Mukhriz) sudi berkongsi menggunakan bilik air yang sama dengan kami sekeluarga", katanya kepada KedahNews.com sambil bersinar-sinar matanya.

Mukhriz tiba di rumah Abu Bakar kira-kira jam 7.10 petang membuatkan ramai penduduk Kampung Desa Keda Tepi Sungai berhimpun di rumah keluarga itu bagi untuk melihat sendiri kelibat Menteri Besar Kedah di depan mata.

Menteri Besar itu bermalam di rumah keluarga Abu Bakar untuk satu malam dalam program MB Mesra Rakyat 2014 - Daerah Kota Kuala Muda bagi menjalin hubungan yang lebih erat di antara Kerajaan Negeri Kedah dengan rakyat di peringkat akar umbi. 

Berikut adalah beberapa keping gambar yang sempat dirakam jurugambar kami di rumah keluarga bertuah itu. 

Rumah Abang Bakar jadi tumpuan sekampung...

Sembang sejenak menunggu waktu solat Isyak

Anak-anak Abang Bakar teruja dengan kehadiran Mukhriz...

Sempat lagi ber"posing" sebelah MB Kedah, nak tunjuk pada kawan katanya...

Mukhriz menatap gambar arwah Norimatul Bushra Abu Bakar yang baru meninggal dunia kira-kira dua minggu lalu ketika usianya mencecah 16 tahun.

MB Kedah tidak kekok makan malam bersila ala-orang kampung

Lauk kebiasaan bagi orang kampung cukup menyelerakan Mukhriz... bertambah MB kita makan!
- KedahNews.com