BULAN Rejab selalu dikaitkan dengan peristiwa Israk
dan Mikraj. Para ulama berbeza pendapat menentukan tarikh pasti
terjadinya peristiwa tersebut.
Imam Al-Nawawi sendiri memiliki dua pendapat yang berlainan.
Dalam
kitab al-Raudah, beliau menegaskan bahawa Israk dan Mikraj berlaku pada
27 Rejab. Sementara dalam kitab Fatawanya, beliau mengatakan peristiwa
itu berlaku pada 27 Rabiulawal.
Israk dan Mikraj diriwayatkan dalam pelbagai hadis. Sebahagiannya sahih dan ada juga yang lemah.
Derdasarkan hadis-hadis sahih, peristiwa ini berlaku sebelum hijrah ke Madinah.
Malam
itu, baginda berada di rumahnya di Mekah. Jibril AS dan dua orang
malaikat lainnya membangunkan baginda. Mereka membawa Buraq, iaitu
seekor haiwan yang lebih kecil daripada kuda, lebih besar daripada
keldai. Satu langkahnya sejauh mata memandang.
Rasulullah SAW menunggangi Buraq menuju Masjidil Aqsa. Setibanya di
masjid, baginda mengikatnya di pintu masjid. Seterusnya baginda masuk ke
dalam masjid dan melakukan solat tahiyatul masjid dua rakaat.
Tidak
lama kemudian, sebuah mikraj (tangga) di turunkan dari langit. Lalu
baginda menaikinya dan terangkat ke langit pertama, kedua dan seterusnya
hingga ke langit ketujuh. Di tiap-tiap langit, Rasulullah SAW berjumpa
dengan nabi-nabi terdahulu. Antaranya: Adam, Yahya, Isa, Yusuf, Idris,
Harun, Musa dan Ibrahim.
Adapun kisah yang mengatakan
bahawa Nabi SAW menginjak batu Sakhrah pada masa itu, maka riwayat ini
tidak sahih. Demikian penjelasan Syeikh Zahid al-Kauthari dalam Maqalat
al-Kauthari.
Rasulullah terus terangkat hingga ke tempat yang
sangat tinggi. Beliau diperlihatkan banyak sekali keajaiban dan
tanda-tanda kebesaran Allah SWT.
Antaranya Sidratul Muntaha,
sebuah pokok besar yang ditutupi oleh warna-warni yang sangat indah.
Daun-daunnya sebesar telinga gajah dan buahnya seperti kendi Hajar.
Rasulullah
turut diperlihatkan Baitul Makmur iaitu kiblat hamba Allah di langit
sebagaimana Kaabah yang menjadi kiblat manusia di bumi. Setiap hari
70,000 malaikat masuk ke dalamnya dan tidak keluar lagi. Baginda juga
diperlihatkan syurga dan neraka.
Kemuncak perjalanan itu,
baginda mengadap Allah SWT. Para ulama berbeza pandangan adakah baginda
melihat Allah pada saat itu atau tidak. Lalu Allah menurunkan kewajipan
solat 50 waktu. Baginda menerimanya dengan patuh.
Apabila turun,
baginda kembali berjumpa dengan Nabi Musa AS di langit kelima. Nabi Musa
menyarankan agar baginda meminta keringanan bagi umatnya. Beliau
khuatir umat Islam tidak akan mampu melaksanakan kewajipan itu.
Baginda setuju dengan saranan itu, lalu kembali kepada Allah untuk tujuan tersebut.
Setelah lima kali turun naik, Allah SWT mewajibkan solat hanya lima waktu sahaja.
Rasulullah
SAW turun kembali ke Masjidil Aqsa, lalu menaiki Buraq ke Mekah. Beliau
selamat tiba di rumah awal pagi sebelum matahari terbit.
Baitulmaqdis
Mungkin lahir soalan kenapa Baitulmaqdis menjadi destinasi Israk dan bukan tempat lain?
Baitulmaqdis
adalah masjid kedua yang didirikan sebagai rumah ibadat menyembah Allah
SWT.
Yang pertama ialah Masjidil Haram di Mekah yang dibina oleh Nabi
Ibrahim AS dan Nabi Ismail AS.
Masjid Al-Aqsa diasaskan oleh Nabi Yaakub, cucu Nabi Ibrahim. Selang masa antara pembinaan kedua-dua masjid ini adalah 40 tahun.
Abu
Zar pernah bertanya kepada Nabi: “Wahai Rasulullah, masjid apa yang
pertama kali dibina?”
Baginda menjawab: “Masjidil Haram.” Abu Zar
bertanya lagi: “Lalu masjid apa?”
Rasulullah menjawab: “Al-Masjid al-Aqsa.”
“Berapakah selang masa antara (pembinaan) kedua masjid ini?” tanya Abu Zar lagi.
Baginda menjawab: “Empat puluh tahun. (riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Simbolik
Israk
dan Mikraj menyatukan dua masjid pertama di dunia. Kedua-duanya
simbolik risalah tauhid yang dibawa oleh nabi-nabi terdahulu.
Kedatangan
Rasulullah ke Baitulmaqdis menandakan bahawa Islam adalah lanjutan
agama Ibrahim, Yakub, Musa, Isa dan seluruh nabi-nabi sebelumnya. Dan
Muhammad adalah nabi terakhir yang menutup seluruh kenabian.
Berkata Ibnu Kathir dalam tafsirnya: “Baitulmaqdis adalah tempat asal nabi-nabi sejak Nabi Ibrahim.
“Itu
sebabnya mereka lalu dikumpulkan di sana. Rasulullah SAW mengimami
mereka di tempat mereka sendiri. Ini menunjukkan bahawa beliau adalah
imam yang terbesar dan pemimpin yang dikedepankan.”
*PENULIS
sedang menyambung pengajian peringkat doktor falsafah (PhD) di
Universiti Malaya (UM). Sebarang kemusykilan berkaitan ibadah harian
boleh diajukan di www.facebook.com/umarmuhammadnoor