Petaling Jaya –
Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) terpaksa menanggung kerugian bernilai RM30
juta dari segi kos latihan dalam tempoh 2 tahun apabila hampir 300 kru kabinnya
mengambil keputusan untuk meletak jawatan.
Kira-kira
seramai 120 juruteknik pesawat, jurutera (40), pramugara dan pramugari (80),
dan 30 juruterbang menamatkan khidmat mereka di syarikat tersebut.
Kebanyakkan kru
kabin meletak jawatan disebabkan faktor syarikat penerbangan itu gagal memberi
kebajikan kepada kakitangannya sejak 3 tahun yang lalu.
MAS juga dilaporkan
sudah beberapa tahun gagal memberi bonus, keistimewaan kakitangan mendapat
tiket penerbangan bercuti bersama keluarga juga dihapuskan serta terpaksa
menanggung bebanan kerja yang banyak akibat kekurangan kakitangan.
Pelbagai faktor
ini menyebabkan kakitangan semakin tidak berminat untuk terus berkhidmat
bersama MAS serta ada dikalangan mereka mendapat tawaran lebih baik tanpa
mengambil kira sumbangan syarikat tersebut yang membiayai sepenuhnya latihan
mereka bagi mendapat tauliah Jabatan Penerbangan Awam (DCA).
Maklumat yang
diperolehi menunjukkan MAS memperuntukkan sejumlah dana yang besar untuk
program latihan kakitangannya yang mencecah RM200,000 untuk setiap juruterbang
MAS yang wajib menjalani latihan selama 2 tahun serta RM190,000 pula untuk
melatih jurutera dalam tempoh 5 tahun.
Selain itu, kos
bagi melatih juruteknik pula dianggarkan bernilai RM75,000 dalam tempoh dua
tahun manakala bagi pramugara dan pramugari tempoh latihan sepanjang 4 bulan
membabitkan perbelanjaan sebanyak RM50,000 seorang.
Jumlah gaji yang
tinggi ditawarkan oleh syarikat lain menyebabkan kakitangan yang berkhidmat di
MAS tidak mampu menolak tawaran yang diberikan kepada mereka.
Menurut sumber
lain, syarikat penerbangan lain seolah-olah mempunyai sindiket di dalam
syarikat MAS apabila setiap kakitangan terbabit yang menamatkan latihan, sudah
ada tawaran kerja yang ditawarkan oleh syarikat lain dengan gaji yang sangat
tinggi.
Selain itu,
tragedi kehilangan pesawat MH370 dilihat akan memberi kesan kepada kakitangan
MAS kerana syarikat berkenaan terpaksa menanggung kerugian sebanyak RM1.7
bilion dan situasi itu pastinya akan memberikan kesan kepada kakitangan
syarikat pernerbangan berkenaan.
“Jadual kerja
kru kabin yang membebankan memaksa mereka bekerja untuk tempoh masa yang lama
termasuk melalui penerbangan antarabangsa dan disambung dengan tugasan domestik
sebelum dibenarkan cuti.
“Situasi ini
menyebabkan kru kabin tertekan dari segi mental terutamanya terpaksa berjauhan
dalam tempoh masa yang lama dari keluarga,” kata seorang kru kabin yang enggan
namanya disiarkan baru-baru ini.
“Kalau bukan
kerana tragedy MH370 pun, semangat kerja dikalangan kru kabin sebenarnya sudah
lama luntur sejak 3 tahun yang lalu,” katanya lagi.
Sehingga kini,
pihak MAS masih belum memberi apa-apa komen mengenai situasi yang sedang
berlaku. –KedahNews.com