Solat fardu adalah kewajipan bagi setiap Muslim yang
mukallaf. Meninggalkan solat dengan sengaja atau tiada keuzuran adalah dosa
besar. Oleh itu, solat yang ditinggalkan sama ada sengaja atau uzur seperti
terlupa dan tertidur wajib diganti pada waktu lain.
Mengikut Kitab Fiqh dan Perundangan Islam oleh Dr
Wahbah az-Zuhaili, fuqaha sependapat mengatakan qada sembahyang yang luput
wajib disegerakan tanpa mengambil kira sama ada disebabkan keuzuran atau tidak.
Mazhab Syafie yang membuat penafsiran mengenai hal ini
berkata: "Sunat menyegerakan sembahyang yang terluput jika disebabkan
keuzuran seperti tertidur atau terlupa. Namun, jika keluputan itu terjadi tanpa
sebarang keuzuran, maka menyegerakan qada adalah wajib".
Perkara ini merujuk firman Allah SWT bermaksud
"... dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati Daku " (Surah Taha:
ayat 14) yang memberi tafsiran melewatkan solat adalah maksiat, maka maksiat
wajib dihapuskan segera.
Oleh itu, penting untuk qada solat fardu yang terluput
secepat mungkin. Sesetengah ulama berpendapat orang yang sudah meninggalkan
solat tidak boleh mendahului beberapa solat sunat sedangkan beliau belum
menyelesaikan dan melengahkan qada solat fardu.
Contohnya, jika seseorang leka menjaga solat fardu
tetapi rajin melakukan solat hajat, diibaratkan seorang hamba Allah tidak mahu
melakukan perintah Allah tetapi suka bermohon atau mendesak agar Allah SWT
kabulkan permintaan dan kehendak peribadinya.
Ia menunjukkan sifat tamak dan tidak bersyukur sebagai
hamba Allah.
Sumber: Berita Harian