Mukhriz Ucap Tahniah Isytihar Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah Yang Baharu



Alor Setar, 4 Jun – Menteri Besar Kedah, Dato’ Seri Mukhriz Tun Mahathir mengumumkan pengistiharan Yang Teramat Mulia Dato’ Seri Diraja Tan Sri Tunku Sallehuddin Ibni Almarhum Sultan Badlishah, Tunku Temengong Kedah, sebagai Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah.

Pengisytiharan itu diumumkan di Istana Anak Bukit hari ini. Perlantikan itu berkuatkuasa 21 Mei 2014 bagi mengantikan Almarhum Dato’ Seri Utama Tan Sri Tunku Annuar Al-Haj Ibni Almarhum Sultan Badlishah yang telah mangkat pada 21 Mei yang lalu.

Pelantikan itu dilakukan setelah diperkenankan oleh Duli Yang Maha Mulia Al-Mu’tasimu Billahi Muhibbudin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu’adzam Shah bagi mengantikan baginda sebagai Pengerusi  Jemaah Pemangku Sultan Kedah berkuatkuasa pada 21 Mei 2014 Masehi bersamaan 21 Rejab 1435 Hijriah.

Menurutnya lagi, Kerajaan Negeri Kedah serta seluruh rakyat mempersembahkan setinggi-tinggi ucapan tahniah ke hadapan Yang Teramat Mulia Tunku Temenggong di atas perlantikan itu.

Berikut adalah kenyataan penuh Menteri Besar Kedah:
Pengistiharan Yang Teramat Mulia Dato’ Seri Diraja Tan Sri Tunku Sallehuddin Ibni Almarhum Sultan Badlishah, Tunku Temengong Kedah, sebagai Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah oleh Dato’ Seri Haji Mukhriz Tun Mahahir

Assalamualaikum Warahmatulla Hi Wabarakatuh,

Setelah diperkenankan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Almu’tasimu Billahi  Muhibbuddin Tunku Alhaj Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah, Sultan Kedah Darul Aman, saya dengan penuh takzim mengistiharkan bahawasanya :

Duli Yang Maha Mulia Sultan Kedah telah memperkenankan perlantikan Yang Teramat Mulia Dato’ Seri Diraja Tan Sri Tunku Sallehuddin Ibni Almarhum Sultan Badlishah, Tunku Temengong Kedah, sebagai Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah, berkuatkuasa mulai 21 Mei 2014 Masehi, bersamaan 21 Rejab 1435 Hijriah.

Bagi pihak Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman serta seluruh rakyat , saya mempersembahkan ucapan penghargaan dan setinggi-tinggi tahniah ke hadapan Yang Teramat Mulia Tunku  Temenggong  di atas perlantikan ini.

Wabillahitaufik Walhidayah Wassalamualaikum Warahmatullah Hi Wabarakatuh.

Dato’ Seri Haji Mukhriz Tun Mahathir., SPMK., DHMS., DSNS                                                                
 Menteri Besar Negeri Kedah Darul Aman

–KedahNews.com/Mohd Shahir Shukor