Amaran Kepada Pengusaha Nasi Kandar: Jangan Fikir Nak Untung Saja

ALOR SETAR - Pengusaha restoran nasi kandar disarankan tidak terlalu tamak dengan menggunakan kaskas sebagai ramuan rempah dalam masakan.

Pengerusi Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (Ikhlas) Kedah, Sarjakhan Abu Bakar berkata, pengusaha restoran nasi kandar yang menggunakan kaskas dalam masakan perlu mengawal kuantitinya supaya tidak mendatangkan kemudaratan kepada pelanggan.

Menurutnya, tidak dinafikan kaskas digunakan khususnya oleh orang India Muslim dalam masakan sejak sekian lama bertujuan untuk menyedapkan makanan.

“Memang kebanyakan restoran nasi kandar khususnya India Muslim menggunakan kaskas dalam masakan mereka sebagai penambah perisa, sama seperti serbuk perasa yang digunakan kebanyakan orang. Kaskas boleh digunakan dalam masakan namun dalam keadaan terkawal dan tidak berlebihan yang kemungkinan akan memberi kesan kepada orang yang makan masakan terbabit.

“Kalau ada yang menyatakan apabila makan nasi kandar, mereka rasa khayal, ia sebenarnya bergantung kepada individu itu sendiri, ada yang alergi dengan makanan laut, begitu juga dengan nasi ini,” katanya kepada Sinar Harian.

Sebelum ini, media melaporkan Jabatan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) Selangor meminta supaya peminat nasi kandar berhati-hati menikmati juadah yang terkenal di utara Semenanjung itu ekoran ujian air kencing yang dilakukan terhadap mereka boleh positif dadah.

Selain itu, Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr Maamor Osman berkata, penggunaan kaskas yang berasal daripada pohon popi  sebagai rempah ratus dalam masakan akan memberi kesan buruk kepada pengguna.

Dalam perkembangan sama, Sarjakhan menggesa supaya Kementerian Kesihatan segera bertindak untuk mengelakkan perkara terbabit dipolitikkan sekali gus akan memberi kesan kepada perusahaan restoran nasi kandar.

“Nasi kandar ini bukan hanya menjadi juadah rakyat Malaysia tapi ia menjadi juadah antarabangsa, jadi Kementerian Kesihatan perlu mengkaji secara terperinci supaya ia tidak dijadikan isu di kemudian hari,” katanya.