Mangsa Serangan Seksual Pegawai Diplomatik Malaysia Dedah Indentiti Di Channel 3


New Zealand, 10 Julai – Seorang wanita yang mengakui telah diserang secara seksual oleh pegawai diplomat warga Malaysia di New Zealand mahu indentitinya didedahkan kepada umum agar dapat membantu membenteras masalah seksual dikalangan wanita dinegara itu.

 Mangsa, Tania Billingsley, 21, berkata, dia mempunyai banyak perkara untuk dikongsi berhubung dengan insiden itu walaupun dirinya bukanlah ‘orang yang berada ditempat kejadian’.

"Ini kerana saya berharap dengan mendedahkan siapa saya dan bersemuka untuk meletakkan mangsa yang mendakwa membolehkan saya membantu menangani sebahagian isu berkaitan dengan keganasan seksual di negara ini," katanya dalam satu temuramah bersama saluran berita Channel 3 di New Zealand pada baru-baru ini.

Sebelum ini, Pegawai Waran II, Muhammad Rizalman Ismail yang bertugas sebagai pembantu pegawai pertahanan di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di New Zealand telah didakwa oleh pihak berkuasa di sana atas kesalahan melakukan serangan seksual ke atas seorang wanita pada 9 Mei lalu dengan niat mahu merogol mangsa.

Billingsley berkata, dia tidak tahu mengenai status sebenar suspek ketika kejadian berlaku dirumahnya di Brooklun dan hanya mengetahui status diplomatik Rizalman pada 11 Mei selepas kejadian semasa menyambut ulang tahun kelahirannya.

"Saya berada di balai polis pada pagi itu dan diberitahu bahawa dia (Rizalman) merupakan seorang diplomat," katanya lagi.

Menurut Bilingsley lagi, dia hanya mendapat tahu Rizalman, 38, telah pulang ke Malaysia pada 22 Mei yang lalu setelah Suruhanjaya Tinggi Malaysia talah menolak permintaan Kementerian Hal Ehwal Luar dan Perdagangan New Zealand untuk mengenetepikan kekebalan status diplomatiknya supaya dia turut didakwa atas tindakannya itu.

 "Saya mendapat tahu bahawa dia akan pulang (ke negaranya) pada hari dia bertolak. Sejak itu, polis begitu bekerjasama untuk memberi maklumat kepada saya, malah bila mereka sendiri tidak tahu untuk apa yang dapat dimaklumkan.

"Saya mendapat panggilan telefon dan seperti, 'Anda hendak tahu bahawa kami baharu sahaja mendapat tahu dia meninggalkan negara hari ini'.

"Sudah tentu saya kecewa dan marah kerana sejak awal lagi berkata yang saya mahu dia berada di New Zealand dan diadili di sini,” tambah Billingsley.

Menerusi laporan Media Dominion Post di saluran berita Channel 3, Ketua Hakim, Bruce Davidson telah membenarkan pemohonan di Mahkamah daerah Wellington untuk menolak sekatan terhadap namanya pada semalam.

Pada 2 Julai lalu, kerajaan Malaysia telah bersetuju untuk menghantar kembali Rizalman ke New Zealand untuk didakwa atas kesalahan itu tetapi tarikhnya masih belum diputuskan kerana menunggu laporan dari Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan untuk penilaian perubatan. –KedahNews.com/Mohd Shahir Shukor