PAS Mahu MAS Buang Arak, Suruh Krew Tutup Aurat #MH17


Alor Setar, 23 Julai  – Pas Kedah menyarakankan Syarikat Penerbangan Malaysia Airlines (MAS) agar terus memansuhkan hidangan arak terdapat dalam pesawat serta mengkaji semula etika pemakaian peramugari yang dilihat bercanggah daripada ajaran Islam.

Ketua Penerangan Pemuda Pas Kedah, Ahmad Tarmizi Sulaiman berkata, MAS perlu mengambil iktibar daripada dua insiden yang terjadi membabitkan dua pesawatnya iaitu kehilangan MH370 dan  terbaru nahas MH17, adalah satu peringatan daripada Allah SWT.

Ahmad Tarmizi berkata, semua yang terjadi adalah ketentuan daripada Allah SWT namun jika dinilai dari sudut keagamaan, kedua-dua insiden ini berkemungkinan satu peringkatan daripadaNya di atas segala perbuatan yang berlaku di dalam pesawat.

“Sebagai syarikat penerbangan sebuah negara Islam, saya kesal kerana hidangan arak tidak pernah cuba dimansuhkan termasuk aspek Islamik seperti aurat pekerja wanita serta pakaian yang disifatkan tidak mengikut landasan syarak.

“Apabila kita menaiki pesawat MAS, penumpang tidak merasai seperti pesawat itu dikendalikan sebuah negara yang saban tahun menganjurkan musabaqah al-Quran malah menjadi johan saban tahun dalam taranum.

Perkara ini amat mengecewakan kerana ayat-ayat al-Quran yang dialunkan mengandungi banyak hukum berkenaan arak dan aurat serta tanda-tanda kemurkaan ALLAH SWT,” katanya.

Tambah Ahmad Tarmizi lagi, dalam firman Allah SWT berkata, “Mengabaikan perintah mengharamkan arak serta perintah menutup aurat ertinya menolak sebahagian isi kandungan kitab al- Quran. Firman ALLAH, “Apakah kamu beriman kepada sebahagian Al Kitab (Taurat) dan ingkar terhadap sebahagian yang lain? Tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian dari padamu, melainkan kenistaan dalam kehidupan dunia, dan pada hari kiamat mereka dikembalikan kepada seksa yang sangat berat. ALLAH tidak lengah dari apa yang kamu lakukan (QS Al-Baqarah 85),” katanya lagi.

Sebelum ini, bekas Mufti Perlis, Dato’ Asri Zainul Abidin pernah menegur kerajaan secara terbuka berhubung penjualan arak dalam pesawat MAS selepas berlakunya insiden kehilangan MH370 pada Mac lalu.

Ketua Pemuda Pas ini juga berkata, teguran ini dibuat daripada suara rakyat yang cintakan Islam dan bukan berniat untuk mengutuk atau mempersendakan insiden yang berlaku baru-baru-baru ini.

“Teguran ini adalah daripada suara rakyat yang cintakan Islam. Mac lalu kita dikejutkan dengan tragedi kehilangan pesawat MH370, kini pesawat MH17 pula dilaporkan terkena tembakan ‘syubhah’ sama ada Rusia mahupun Ukraine.

“Kami berasa sedih dan simpati kepada keluarga mangsa. Sudah tiba masanya kerajaan dan MAS melihat yang menimpa mutakhir ini dari sudut paling asas iaitu unsur ketuhanan dan kehambaan,” tambahnya lagi. –KedahNews.com/Mohd Shahir Shukor