Pemilihan Naib Presiden PKR: Rafizi Ditolak, Shamsul Iskandar Lebih Berpengaruh!

Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin lebih diterima akar umbi PKR apabila dia berjaya menyingkirkan Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohd Rafizi Ramli, dalam perebutan jawatan Naib Presiden parti itu.

Meskipun Rafizi terkenal dengan kepetahannya dalam sesuatu isu, dia akhirnya tersingkir oleh ahli parti sendiri apabila terkeluar daripada senarai empat calon yang memperoleh undi tertinggi bagi pemilihan jawatan tersebut.

Shamsul Iskandar turut memberi kejutan apabila berada pada tangga ketiga pemilihan Naib Presiden apabila mendapat 18,777 undi.

Kedudukan terkini Rafizi dilaporkan ketinggalan sebanyak 126 undi di belakang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Andalas, Dr Xavier Jayakumar, yang berada pada kedudukan keempat apabila mendapat 17,461 undi.


Sebelum ini, Mohd Rafizi secara konsisten berada pada tangga ketiga namun terpaksa akur dengan kedudukan terkini yang membabitkan keputusan 195 daripada 198 cabang yang selesai menjalankan proses pemilihan dan pengiraan undi.

Bagaimanapun masih terdapat tiga lagi cabang  yang belum menyelesaikan pemilihan dan pengiraan undi melibatkan cabang Kelana Jaya, Puchong dan Pensiangan.

Selain itu Nurul Izzah Anwar kekal mengungguli perebutan jawatan Naib Presiden parti yang diasaskan ibubapanya itu dengan memperoleh 27,031 undi, manakala Ahlim Parlimen Batu, Tian Chua di tempat kedua apabila berjaya meraih sebanyak 20,490 undi.