Tabung Haji Jamin Utamakan Warga Emas

TEMERLOH – Tabung Haji (TH) memberi jaminan mereka yang belum menunai haji terutamanya warga emas akan diberikan keutamaan untuk menunaikan rukun Islam kelima itu.

Ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji, Prof Emeritus Tan Sri Dato Dr Abdul Shukor Husin berkata, sehingga ini sebanyak 1.5 juta umat Islam berdaftar dengan TH untuk menunai haji ke tanah suci, namun hanya 25,000 orang jemaah dari negara ini dibenarkan Kerajaan Arab Saudi untuk menunaikan haji setiap tahun.

“Dianggarkan lebih 25,000 umat Islam berdaftar dengan TH setiap bulan untuk menunaikan haji dan mereka terbabit diberi jaminan untuk menunai ibadat haji.

Prof Dr Abdul Shukor memberitahu, TH menyediakan subsidi RM130 juta kepada jemaah haji tahun ini bagi meringankan kos perbelanjaan haji yang semakin meningkat.

“TH menanggung subsidi RM6,175.00 tiap seorang supaya bayaran haji dapat dikekalkan pada RM9,980 seorang dan jika tidak ada subsidi bayaran dikenakan adalah sebanyak RM16,155 seorang,” katanya ketika berucap menyampaikan sumbangan Zakat Ehsan TH Peringkat Negeri Pahang Tahun 2014 di Masjid Abu Bakar Temerloh, hari ini.

Sebanyak 284 orang terdiri daripada golongan asnaf miskin dan fakir seluruh Pahang menerima sumbangan zakat membabitkan jumlah RM142,000.

Sementara itu, beliau berkata TH akan terus melebarkan pelaburan di dalam dan luar negara dalam usaha meningkatkan lagi kegiatan ekonomi dan menambah asetnya.
Sehingga ini, TH mempunyai aset bernilai lebih RM50.bilion membabitkan perladangan dan harta tanah.
Di tanah suci, TH turut melabur dalam bidang perhotelan serta membina dua buah hospital bagi kemudahan rawatan kepada jemaah haji Malaysia. – BERNAMA