Fikrah Sidek Baba: Islam Bukan Agama Perkauman

ISLAM bukan agama kaum. Ia adalah agama rahmah. Rahmah alamiah merentasi batas kaum. Aqidah tauhid menjadi penghubung manusia dengan Pencipta.

Dalam Surah al Hujurat ALLAH memberi pengiktirafan bahawa yang terbaik bagi manusia bukan kaum, pangkat dan kedudukan. Karamah insaniah terletak pada takwa.

Maksud takwa adalah merentasi. Ia tidak terbatas kepada kaum Arab atau Melayu saja. Orang-orang Cina dan India yang Islam memiliki takwa menjadi orang yang terbaik di sisi ALLAH.

Inilah universaliti Islam. Rasulullah SAW dekat dengan kaum Quraisy bila mereka beriman. Orang Melayu dekat dengan Islam dengan harapan mereka adalah orang-orang beriman.

Orang Cina dan India kembali kepada agama fitrah ini mulianya di sisi ALLAH kerana ketakwaannya. Ia adalah barometer atau ukuran terhadap seseorang manusia di sini Tuhannya.

Islam berada di negara Arab sejak abad yang ketujuh lagi. Penganut agama hanif (mengEsakan ALLAH) lahir sejak Nabi Adam sehingga nabi-nabi yang lain. Islam datang ke China sejak abad ke-8. Ia lebih awal Islam datang ke dunia Melayu.

Di China dan India orang Islam jauh lebih ramai berbanding dengan orang Melayu di Malaysia. Orang Melayu ada latar Hindu dan Buddha sebelum menerima Islam. Di India pemerintahan Islam pernah lahir. Di Eropah hari ini ramai dalam kalangan orang-orang Barat sudah menerima Islam.

Penerimaan orang Melayu kepada Islam berlaku dalam tahap-tahap yang tersendiri. Ada yang mewarisi Islam dari keturunan. Semakin ramai yang menerima Islam secara ilmu dan memahami apa itu Islam. Dakwah hari ini semakin berkembang tidak saja sebagai Suatu Sistem Kepercayaan tetapi juga Sebagai cara Hidup.

Memang dalam Islam amat dipentingkan watak Islami dan contoh teladan yang menjadi sumber ikutan. Kalau kelemahan itu ada pada orang Melayu, salahnya bukan Islam.

Islam mengajar orang Melayu supaya memiliki kualiti hidup yang tinggi. Banyak ilmu, rajin bekerja, menepati waktu, mempunyai disiplin yang tinggi dan seumpamanya. Kelemahan yang ada pada orang Melayu bukanlah kelemahan Islam tetapi kelemahan individu itu sendiri.

Seperti juga kelemahan orang Cina dan India Muslim bukanlah gambaran agama dianuti tetapi ia kelemahan individu itu juga.

Orang Melayu yang ikut ajaran Islam adalah orang Melayu yang boleh menjadi contoh. Bayangkan orang Melayu yang berilmu, profesional dan amat mementingkan hidup yang berasaskan syariah umpamanya adalah orang Melayu yang tahu dosa-pahala dan makruf-mungkar.

Jika ini terjadi mereka adalah contoh ikutan kepada orang lain. Hal yang sama sekiranya terdapat orang Cina dan India Islam mempunyai jiwa takwa yang tinggi titik persamaannya dengan orang Melayu Islam aqidah yang sama, ikut syariah yang serupa dan tidak menolak faktor budaya tidak bercanggah dengan Islam.

Kesatuan dan perpaduan sebenar umat manusia akan hanya berlaku apabila aqidah yang sama terbina, syariah yang serupa dipatuhi, dan terbuka kepada perbezaan yang ada dan patuh kepada adabul ikhtilaf atau etika untuk berbeza dan melihat perbezaan dalam konteks rahmah.

Inilah sebenarnya matlamat Islam dan proses pengislaman. Faktor bangsa seperti terungkap dalam Surah al Hujurat ayat 13 ialah melalui proses litaarrafu iaitu kekenalan, kesalingan dan saling melengkapi. Yang terbaik dalam kalangan mereka ialah orang yang berjiwa muttaqeen.

Orang muttaqeen ialah orang yang menerima landasan tauhid mengEsakan ALLAH. Landasan ini menjadi faktor pemersatu. Kesatuan aqidah membentuk kesatuan hati dan fikir dan juga kesatuan amal. Itulah Islam.

Sumber: Sinar Harian