Rafizi Mengaku PKR Amal Nepotisme, Kronisme


Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli mengaku pucuk pimpinan partinya sangat kuat mengamalkan budaya nepotisme, khususnya membabitkan Ketua Umum, Datuk Seri Anwar Ibrahim, isterinya, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dan anaknya, Nurul Izzah Anwar.

Justeru bagi menamatkan budaya nepotisme yang terbentuk di dalam kepimpinan tertinggi PKR itu, Rafizi menyeru kepada seluruh ahli parti tersebut untuk mencabar kedudukan ketiga-tiga individu tersebut dalam pemilihan parti yang akan datang.

"Kalau rasa nepotisme sangat, ada jalan keluar...cabar mereka bertanding!" katanya dalam ucapan penggulungan Kongres PKR di Stadium Malawati Shah Alam, semalam.

Rafizi dalam ucapan tersebut lebih menjurus untuk menghentam rungutan ramai akar umbi parti itu yang sebelum ini mempertikai budaya nepotisme yang disemai Anwar bersama keluarganya di dalam PKR sejak ditubuhkan hingga kini.

Antara jolokan yang diberi kepada Anwar dan keluarganya yang memonopoli kepimpinan PKR ialah "Istana Bukit Segambut" yang merujuk pada kewujudan "dinasti" anak beranak itu.

Anwar ketika di awal penubuhan PKR dulu menimbulkan isu nepotisme dan kronisme bagi memburuk-burukkan kepimpinan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang memecatnya sebagai Timbalan Perdana Menteri sebelum ini.

Bagaimanapun, cetusan isu nepotisme dan kronisme yang dihangatkan Anwar itu "disejuk beku" apabila dia, isteri dan anak-anaknya mula menguasai kepimpinan tertinggi PKR dan mengisi slot-slot penting dalam parti tersebut.

Selain itu, Anwar juga dikatakan mencatur rakan-rakan baiknya di barisan hadapan kepimpinan parti tersebut dan tindakan tersebut dianggap sebagai kronisme serta bertentangan dengan retorik ucapannya sebelum itu.

Selain itu, jawatannya sebagai Ketua Umum yang disandang Anwar secara automatik itu juga dipertikai ramai ahli-ahli parti memandangkan ia tidak ditandingi  secara demokrasi sebagaimana jawatan-jawatan lain di dalam PKR. -KedahNews.com