Sejauh Mana Kejujuran Peniaga Online Di Malaysia?

Contohi empat sifat Rasulullah dalam berurus niaga raih rezeki berkat

Menjadikan keredaan Allah SWT sebagai matlamat utama perniagaan, peniaga mampu melakukan perkara terpuji dalam perniagaan dan pastinya perniagaan mereka mendapat keberkatan serta bertambah maju.

Firman Allah SWT yang bermaksud: 
“Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang Mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar.” (Surah at-Taubah, ayat 111)
Nabi Muhammad SAW bersabda: 
“Ceburilah bidang perniagaan kerana di dalamnya terdapat sembilan persepuluh sumber rezeki.” (Riwayat al-Tirmizi).
Ikut sunah Rasulullah SAW

Sebagai peniaga, kita seharusnya mengikut sunah junjungan besar Rasulullah SAW dalam mengendalikan perniagaan. Oleh itu, empat sifat Rasulullah iaitu siddiq (benar), amanah (jujur), tabligh (menyampaikan) dan fatanah (bijak) perlu ada dalam diri peniaga.

Peniaga yang bertanggungjawab sentiasa mengamalkan sifat siddiq dan menjauhi tipu helah dalam perniagaan. Ada sesetengah peniaga sanggup menipu pelanggan disebabkan sifat tamak. Islam menegah peniaga mengeksploitasi pelanggan semata-mata untuk kepentingan diri mereka sendiri.

Allah SWT berfirman yang bermaksud:
 “Dan cukupkanlah segala sukatan dan timbangan dengan adil.” (Surah al-An‘am, ayat 152)
Firman-Nya lagi yang bermaksud: 
“Dan janganlah kamu mengurangi sukatan dan timbangan.” (Surah Hud, ayat 84)
Sifat amanah Rasulullah SAW menjadikan Baginda seorang yang dihormati orang ramai kerana Baginda tidak pernah menyakiti hati dan tidak pernah tidak jujur dengan pelanggannya ketika berniaga. Hal ini diakui mereka yang pernah berurusan dengan Baginda SAW.

Peniaga tidak boleh membohongi, mengkhianati pelanggan serta menjual barangan dengan harga terlalu tinggi. Sekarang ini banyak perniagaan dijalankan secara online yang mana peniaga dan pembeli menjalankan urusan secara dalam talian.

Justeru, peniaga perlu memastikan barangan dijual menepati ciri diiklankan dari segi spesifikasi serta kualitinya. Pelanggan menaruh kepercayaan dan mengharapkan peniaga amanah dalam proses jual beli itu.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: 
“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanah kepada yang berhak menerimanya.” (Surah an-Nisa, ayat 58)
Usah tipu pelanggan

Mempromosikan perniagaan kepada masyarakat pengguna selain jujur dan amanah, perlu dilakukan dengan cara yang betul. Jelaskan produk atau perkhidmatan dengan tepat, jangan menipu sekadar untuk meyakinkan pelanggan.

Peniaga juga dianjurkan beramal dengan sifat fatanah iaitu bijak menguruskan perniagaan. Sentiasa mempertingkatkan diri dengan ilmu keusahawanan supaya tahu cara memulakan serta menguruskan perniagaan dengan bijak dan berkesan.

Bijak urus perniagaan

Bidang perniagaan juga banyak persaingan, jadi peniaga perlu bijak jika mahu perniagaan mereka bertahan. Berhati-hati apabila ingin berurusan atau menjalinkan kerjasama supaya tidak tertipu hingga menyebabkan kita kerugian.

Nabi Muhammad SAW bersabda:
 “Ceburilah bidang perniagaan kerana di dalamnya terdapat sembilan persepuluh sumber rezeki.” (Riwayat al-Tirmizi).
Setiap peniaga perlu memahami pembabitan mereka dalam bidang perniagaan adalah ibadah. Pada masa sama, mereka hendaklah memastikan etika perniagaan Islam serta mencontohi sifat Rasulullah SAW dalam bermuamalah.

Sumber: Berita Harian