Aziz Bari Disiasat Dibawah Akta Hasutan


Pakar undang-undang Perlembagaan, Dr Abdul Aziz Bari akan disoal siasat di bawah Akta Hasutan kerana komen yang didakwa menghina Sultan Selangor.

Memetik kenyataan pihak berkuasa dari portal Malaysian Insider, lebih 100 laporan polis dibuat terhadap bekas pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) itu di seluruh negara kerana dikatakan menghina Sultan Selangor.

Pegawai polis itu berkata, Aziz akan disoal siasat di Ibu Pejabat Polis Sabak Bernam mengikut Seksyen 4 (1) (a) Akta Hasutan 1948.

"Beliau tidak pernah ditahan, tetapi hanya akan datang untuk disoal siasat esok (Rabu)," kata pegawai polis itu.

Aziz, yang merupakan bekas pensyarah Universiti Islam Antarabangsa, sedang disiasat kerana kenyataan yang dibuat dalam artikel dalam talian awal bulan ini.

Kenyataan beliau didakwa telah mempersoalkan peranan royalti dalam politik dan juga mencadangkan kuasa budi bicara Sultan hanya terhad kepada keadaan di mana terdapat DUN tergantung.

Aziz akan menjadi ahli akademik kedua yang akan disiasat di bawah Akta Hasutan jika didakwa selain pensyarah undang-undang Universiti Malaya pro-Pakatan Rakyat, Azmi Sharom, yang didakwa pada awal September. - Muhamad Hafizzudin Mohd Daud/KedahNews.com