MASJID adalah tempat yang paling
dicintai oleh ALLAH SWT di atas muka bumi. Ia dibina secara khusus untuk
menunaikan solat dan beribadah kepada ALLAH. Ia juga disebut sebagai rumah
ALLAH yang dimuliakan dalam Islam.
Al-Quran dan As-Sunnah memberikan
perhatian khusus dan menjelaskan banyak keistimewaan tempat ini. Satu
daripadanya sebagaimana disabdakan Rasulullah SAW:
"Siapa yang mendirikan masjid - (Bukair berkata: Saya kira Baginda mengatakan) - dengan tujuan mengharapkan wajah ALLAH, nescaya ALLAH akan membangunkan baginya istana sepertinya di syurga.” (Riwayat Bukhari)
Lantaran itu ramai kalangan umat
Islam di dunia berlumba-lumba mengeluarkan infak dan perbelanjaan untuk membina
masjid. Alhamdulillah, ia adalah suatu yang baik dan terpuji. Apa puun yang
lebih penting adalah memakmurkan dan mengimarahkan masjid sebagaimana yang
diperintahkan ALLAH dan Rasul-Nya.
Tempat tauhidkan ALLAH sWT
Fungsi utama dan paling besar
bagi masjid ialah sebagai tempat beribadah kepada ALLAH, mengingatinya dengan
zikir dan majlis ilmu sekali gus kesemuanya itu dilakukan semata-mata hanya
kerana ALLAH atau dengan kata lain mentauhidkannya.
ALLAH SWT berfirman:
"Dan masjid- masjid, yang di dalamnya banyak disebut nama ALLAH.” (Surah Al-Hajj: 40)
"Tidaklah layak orang musyrik itu memakmurkan masjid-masjid ALLAH, sedang mereka mengakui bahawa mereka sendiri kafir. Itulah orang yang sia-sia pekerjaannya, dan mereka kekal di dalam neraka. Hanya yang memakmurkan masjid-masjid ALLAH ialah orang yang beriman kepada ALLAH dan hari kemudian, serta tetap mendirikan solat, menunaikan zakat dan tidak takut (kepada siapa pun) selain kepada ALLAH, maka merekalah orang yang diharapkan termasuk golongan orang yang mendapat petunjuk.” (Surah At-Taubah: 17-18)
Imam Ibn Kathir dalam tafsirnya
menjelaskan maksud mempertahankan masjid tidak hanya bererti memperindah dan
mencantikkan bangunan semata-mata, akan tetapi ia melibatkan usaha mengingati
ALLAH, mendirikan syariatnya di masjid-masjid dan memurnikan masjid dari
sebarang kegiatan syirik. (Tafsir Ibnu Kathir)
Masjid indah tapi kosong
Catatan dan ingatan harus
diberikan Rasulullah SAW dalam hadis tanda-tanda hampirnya hari kiamat
antaranya adalah memperindah dan mencantikkan masjid.
Sedangkan kita mengetahui masjid
pada hari ini banyaknya yang indah di luar, namun kosong di dalam. Kosong dalam
erti kata tidak dipenuhi dengan jemaah setiap solat fardu dan tidak dipenuhi
dengan kegiatan yang disyariatkan.
Perihal memurnikan masjid daripada
sebarang bentuk kesyirikan ditegaskan lagi dalam ayat berikut. Hal ini harus
diberi catatan penting. Kerana Rasulullah SAW sudah awal-awal bahkan sering
kali mengingatkan umatnya akan jejak-jejak Yahudi dan Kristian.
Betapa ramai umat Islam yang akan
mengikuti jejak langkah golongan Yahudi dan Kristian. Baik cara beragama, cara
beribadah dan seluruh cara kehidupan sehingga tidak ada yang tersisa melainkan
semuanya dipengaruhi oleh cara Yahudi dan Kristian.
Mutakhir ini sudah ada kelihatan
kelompok sesat berani menzahirkan amalan syirik dan sesat mereka dalam masjid
dan ia dilakukan secara terbuka tanpa rasa takut.
Satu daripadanya ialah ajaran
penganut agama Syiah Rafidhah. Mereka solat dan sujud atas ketulan batu khusus
dan ini tidak pernah diajarkan dalam syariat Islam yang diajarkan oleh
Rasulullah SAW kepada sahabatnya. Bukankah Syiah Rafidhah itu menetas dari
pemikiran Yahudi yang dieramkan oleh Yahudi bernama Abdullah bin Saba’?
Aktiviti hiburan
Demikian juga dengan sebahagian
aliran tarikat dan kesufian melampau dan sesat. Sudah ada sebilangan masjid
yang membenarkan acara yang bercampur-baur dengan kesyirikan yang dilakukan
oleh kelompok sesat ini.
Contohnya mereka bernyanyi sambil
menari dalam masjid dengan sangkaan dengan tindakan mereka itu roh Nabi
Muhammad SAW akan hadir bersama mereka. Walhal keyakinan sebegini boleh membawa
kepada kesyirikan.
Bukankah gereja pada hari ini
tidak diisi dan dipenuhi melainkan lagu-lagu keagamaan (Gospel) persis nasyid
yang didakwa Islami?
Gereja yang asalnya adalah tempat
ibadah yang hanya kepada ALLAH, kini sudah dicemari dengan simbol syirik
seperti patung dan alatan muzik. Adalah tidak mustahil seandainya umat Islam
leka dan lengah, suatu hari nanti hal yang sama berlaku kepada masjid dan
ajaran Islam. Semoga ALLAH menjauhkan bencana dan musibah sedemikian.
Dan inilah tafsir dan pemahaman
yang sahih tatkala menjelaskan maksud: “Bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan
bukan (pula jalan) mereka yang sesat.” (Surah Al-Fatihah: 7).
Ia dinukilkan oleh sejumlah
ulama’ terdahulu sebagaimana disebutkan oleh Imam Ibn Kathir.
Itu belum lagi termasuk laporan
yang diterima daripada media sosial (sebahagiannya bersama rakaman kejadian)
terdapat segelintir guru tarikat yang berhenti dari mengajarkan al-Quran dan hadis
dan menyambung kelas pengajian hanya dengan nyanyian qasidah sementara menunggu
roh Nabi Muhammad SAW hadir.
Kontradik dengan itu pula ada
ustaz dan penceramah agama hanya mengajarkan Al-Quran dan hadis dengan
penjelasan ulama muktabar; mereka pula ditahan dan disoal siasat.
Alangkah bimbangnya gejala yang
menimpa umat pada masa kini. Bimbang ia termasuk dalam ancaman yang pernah
ALLAH ancam kepada kafir Quraisy suatu ketika dahulu.
Mereka pernah menghalangi
Rasulullah SAW dan sahabat daripada memasuki Masjidil Haram lalu ALLAH SWT
turunkan ayat berikut:
“Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menghalang-halangi menyebut nama ALLAH dalam masjid-Nya, dan berusaha untuk merobohkannya? Mereka itu tidak sepatutnya masuk ke dalamnya (masjid ALLAH), kecuali dengan rasa takut (kepada ALLAH). Mereka di dunia mendapat kehinaan dan di akhirat mendapat seksa yang berat.” (Surah Al-Baqarah: 114)
Justeru, tatkala kita mahu
membahaskan fungsi masjid dan bagaimana memakmurkannya, tidak boleh tidak fokus
utama yang paling mendasar ia mengembalikan fungsi masjid sebagai tempat ibadah
yang tulus dan mulus hanya kerana ALLAH.
Dengan kata lain masjid ialah
sebagai tempat mentauhidkan ALLAH dan merawat umat Islam daripada noda syirik.
Dan inilah juga yang dilakukan Rasulullah SAW dan sahabat tatkala memasuki
Masjidil Haram selepas menguasainya dalam peristiwa Fathul Makkah.
Sumber : Sinar Harian