Ulama PAS Minta "Musuh Dalam Selimut" Dikenakan Tindakan!

Reaksi bersemangat daripada ahli-ahli Pemuda PAS dalam Muktamar Pemuda PAS ke-55 yang berlangsung di Kota Tinggi, Johor, hari ini. Mereka menuntut tindakan terhadap pihak yang mengkritik Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan kuasa Majlis Syura. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 17 September, 2014.

Sayap konservatif Ulama PAS hari ini menuntut tindakan terhadap pihak yang mengkritik Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan kuasa Majlis Syura, semasa krisis menteri besar Selangor yang semakin memuncak.

Selain itu, Dewan Ulama juga mahu PAS ‎mendapatkan jaminan daripada sekutu Pakatan Rakyat (PR) agar membolehkan parti itu melaksanakan agenda Islam seperti Undang-undang Syariah Kanun Keseksaan, hudud.

Semua tuntutan itu adalah antara dua usul yang diterima pada muktamar Pemuda PAS ini, lapor The Malaysian Insider.

Usul mengenai disiplin juga dibangkitkan terhadap dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) PAS di Selangor yang mengingkari keputusan parti dalam isu Menteri Besar Selangor.

Dua ADUN berkenaan, Saari Sungib (Hulu Klang) dan Hasnul Baharuddin (Morib), mengatasi keputusan Jawatankuasa Pusat parti bulan lalu berhubung pendirian PAS mengenai status Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Saari dan Hasnul menyertai 28 Adun Selangor lain bagi menyokongan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk mengambil alih tampuk pemerintahan negeri daripada Khalid.

Sebagai perbandingan, Jawatankuasa Pusat PAS pada 17 Ogos memutuskan untuk mencalonkan Dr Wan Azizah dan Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali sebagai calon untuk menggantikan Khalid.

Bagaimanapun, tidak mengikut keputusan parti, Hadi menghantar tiga nama lain kepada Sultan Selangor sebagai calon menteri besar.

Keputusan Hadi kemudiannya dikritik para pemimpin PAS yang lain kerana mengabaikan Jawatankuasa Pusat apatah beliau sendiri adalah sebahagian daripadanya.

Dalam usul berkenaan disiplin hari ini yang dibentangkan perwakilan dari lima negeri, Dewan Ulama mahu tindakan terhadap pemimpin dan ahli yang mengkritik atau mempersoalkan keputusan unilateral Hadi.

Sayap Ulama juga meluluskan usul yang berasingan menuntut PAS tidak membenarkan sekutu PR menghalang dasar dan inisiatif parti.

"Kami mendengar rakan-rakan menghalang kita daripada melaksanakan hudud dan qisas," kata perwakilan Perak Suhaimi Wakir.

"Tetapi ini adalah teras dan keutamaan kami. Kami tidak pernah menghalang sesiapa memberi keutamaan kepada teras mereka, justeru kita juga tidak mahu rakan-rakan menghalang kami," kata Suhaimi. - Muhamad Hafizzudin Mohd Daud/KedahNews.com