SEORANG wanita ketika berinteraksi dengan kaum lelaki yang bukan
muhrimnya, bolehkah dikatakan aurat?
Interaksi tersebut boleh terjadi
dalam lingkungan kerja, organisasi dakwah ataupun di tempat kuliah
ataupun di forum-forum media. Ataupun aktiviti wanita dalam syarahan di
tempat umum di mana pendengarnya bukan hanya wanita.
Bagaimana hukumnya suara wanita yang terdengar oleh lelaki. Adakah suara wanita itu aurat?
Seorang wanita yang menghadap Amirul Mukminin Umar bin Khattab r.a
ketika beliau hendak membatasi mahar (mas kahwin) baginya, maka
dibacakanlah oleh wanita itu firman Allah SWT yang bermaksud:
Jika kamu ingin mengganti isterimu dengan isteri yang lain, sedangkan kamu telah memberikan kepadanya harta yang banyak, maka janganlah kamu mengambil kembali kepadanya barang sedikitpun. (an-Nisaa: 20)
Seketika itu berkatalah Umar r.a: Benarlah wanita dan Umar keliru."
Andainya suara wanita itu aurat, pastilah Amirul Mukminin Umar bin Khattab r.a mencegah wanita itu membaca sesuatu.
Dahulu kala, Ummul Mukminin Aisyah r.a, beliau dalam meriwayatkan
hadis tidak menuliskannya dalam bentuk tulisan, namun menyampaikannya
langsung secara lisan kepada para sahabat Rasulullah SAW.
Bahkan, Rasulullah SAW sendiripun meluangkan satu hari khusus untuk
mengajarkan secara langsung ilmu-ilmu agama Islam kepada para wanita
muslimah ketika itu, tanpa perantaraan isteri-isteri baginda SAW.
Nabi
SAW secara langsung berdialog secara lisan dengan para wanita yang ingin
belajar kepada Rasulullah SAW.
Imam Nawawi dalam kitabnya, Raudhatul Talibin menyatakan bahawa pada
dasarnya suara wanita bukanlah aurat, akan tetapi hal tersebut boleh
berubah hukumnya ketika dalam keadaan ditakuti atau dibimbangi adanya
fitnah (sesuatu yang dapat mengganggu khusyuk dalam beribadah).
Adapun hadis yang berbunyi:
"Shautul marah aurah (suara wanita adalah aurat) bukanlah hadis sahih, sebahagian berpendapat hadis ini daif (lemah) dan sebahagian yang lain, bahkan mengatakannya sebagai hadis maudhuk (palsu)."
Dalam surah al-Ahzab, ayat 32, Allah SWT berfirman yang bermaksud:
Wahai isteri-isteri Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti wanita yang
lain, jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara
sehingga berkeinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya dan
ucapkanlah perkataan yang baik.
Yang dimaksud dengan tunduk dalam berbicara di sini ialah berbicara
dengan sikap yang dapat menimbulkan keberanian orang untuk bertindak
yang tidak baik terhadap mereka. Manakala, yang dimaksud dengan dalam
hati mereka ada penyakit ialah orang yang mempunyai niat berbuat tidak
senonoh dengan wanita seperti zina.
Dengan demikian, wanita muslimah boleh berbicara dengan kaum lelaki
asalkan masih dalam batas-batas wajar. Suara seorang wanita bukanlah
aurat tetapi bicara atau percakapan yang boleh merangsang dan berlebihan
memang itu yang dilarang. Wallahualam.
Hukum bersolek
Cantik, comel dan menarik. Kata-kata ini memang berkaitan erat
dengan perempuan. Setiap perempuan tentunya ingin penampilan cantik di
depan orang lain. Padahal, tinggi rendahnya nilai seorang perempuan
tidaklah diukur daripada kecantikan paras wajah dan gayanya.
Bersolek adalah salah satu cara yang dilakukan oleh seorang perempuan
agar dirinya terlihat cantik. Hal itu dengan menggunakan bermacam-macam
caranya seperti pemerah bibir, pembayang mata dan sebagainya.
Terdapat dua golongan perempuan yang bersolek. Pertama, bersolek
secara berlebihan (bertabarruj) dan kedua, bersolek yang dibenarkan.
1.Bertabarruj agar dianggap lebih. Muslimah di zaman kini memang pada
kenyataannya sudah tidak dapat lagi membezakan antara bersolek yang
dibolehkan dengan bersolek yang berlebihan. Sementara itu, bersolek
yang dibolehkan. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
"Siapa di antara kamu (para isteri dan ibu) ikhlas tinggal di rumah untuk mengasuh anak-anak dan melayan segala urusan suaminya, maka ia akan memperoleh pahala yang kadarnya sama dengan pahala para mujahidin di jalan Allah." (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Seorang muslimah hendaklah mampu merawat kecantikan wajahnya secara
wajar sahaja dan hanya untuk suaminya. Kerana kecantikan dapat
membangkitkan rasa memiliki, rasa rindu dan membangkitkan hasrat
biologis. Sebab mempunyai isteri yang boleh merawat wajah untuk suaminya
adalah suatu kebahagiaan dan kebanggaan tersendiri untuk para suami. -Utusan