"Bakal Orang Terkaya Di Dunia" Ditangkap!

Papan iklan gergasi ini paling mendapat perhatian di Butterworth gara-gara seorang lelaki berani menggelarkan dirinya sebagai ‘Bakal Orang Terkaya Di Dunia’.

Akhirnya semua ini propaganda semata-mata apabila lelaki berwarga China bernama Zhang Jian ini telah ditahan di Thailand.

Zhang,26 telah ditahan oleh pihak berkuasa Thailand gara-gara skim piramid yang diperkenalkannya hingga melibatkan mangsa di China dan Malaysia kehilangan wang dengan jumlah lebih kurang 6 juta baht (RM600juta) dan 3 juta baht (RM300 juta).

Zhang merupakan pengasas YSLM atau turut dikenali Yun Shu Mao-’multi-level marketing atau lebih mudah dikatakan seakan-akan skim cepat kaya.

billboard-zhang

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan telah membuat siasatan tentang skim yang diperkenalkan pada rakyat Malaysia ini dan mendapati YSLM ada kaitan dengan skim cepat kaya namun Jian dengan segera meninggalkan negara ini dan pergi meluaskan pengaruhnya di Thailand.

Memetik petikan The Nation, pihak polis turut mencari warga Thai yang terlibat dengan skim yang dilancarkan pada Jun lalu.

Laporan akhbar itu juga berkata, polis Bangkok turut menahan Song Miqui,37, dan Wang Wenfang,29, dalam sebuah kondominium di Pathumwan pada Isnin dan merampas wang tunai dalam pelbagai matawang.

Pihak polis juga turut merampas lima kontrak penjualan tanah di Phuket bernilai 22.3 juta baht (RM2.23juta), dua perjanjian tanah di Phuket serta akaun bank berjumlah 1.5 juta bath (RM150,000) dan kad pengenalan Thailand.

560x420xCdtup-MLM.jpg.pagespeed.ic.H-mkdN4SfV

Dek kerana mahu segera kaya, akhirnya ramai yang memakan diri sendiri dengan mempercayai skim sebegini.

Moga dijadikan ikhtibar!

Sumber: Mynewshub.cc