Budaya Kerja Pekerja MAS Perlu Anjakan Paradigma - Bekas Menteri Pengangkutan

KUALA LUMPUR - Sejumlah 14,000 pekerja 'baharu' Malaysia Airlines (MAS), syarikat yang akan diwujudkan selepas penstrukturan semulanya, perlu melakukan anjakan paradigma dalam budaya kerja bagi memenuhi standard persaingan dalam industri penerbangan hari ini, kata bekas menteri pengangkutan Tan Sri Ong Tee Keat pada Rabu.

Sambil berkata tidak ada yang kurangnya 'dari segi kebijaksanaan' dalam syarikat penerbangan yang bermasalah itu, ke arah memastikan kejayaan pelan penstrukturan semula, dengan MAS dijangkakan menghentikan perkhidmatan 6,000 pekerja yang akan dilatih semula dan diserap oleh syarikat lain dalam Khazanah Nasional Bhd, pemegang saham majoriti MAS.

Ong memuji penubuhan Pusat Penempatan Keluar yang akan mengendalikan isu-isu berkaitan proses pemberhentian, dengan berkata cara yang dilaksanakan oleh kerajaan ini dalam melindungi kebajikan 6,000 pekerja dan keluarga mereka dengan pengupayaan kemahiran dan kebolehperkerjaan sepenuhnya.

"Inilah sifat kemanusiaan Putrajaya, namun ini tidak bermakna 6,000 pekerja terbabit harus semata-mata bergantung kepada kerajaan. Mereka juga perlu berusaha sendiri," katanya kepada Bernama.

Ong berkata pelan penstrukturan semula bagi memulihkan MAS supaya kembali mencatat keuntungan menjelang 2017 'agak sukar' dan memerlukan syarikat penerbangan itu sendiri berusaha keras untuk merealisasikannya.

"Kedudukan sekarang sudah pasti sangat mencabar, terutama apabila anda bercakap mengenai kepulangan British Airways ke Malaysia, dan lebih banyak syarikat penerbangan asing beroperasi di sini.

"Dan, kita ada dasar langit terbuka dalam Asean yang akan dilaksanakan mulai tahun depan," katanya.

Ong berkata beliau adalah antara yang terlibat dalam pematerian dasar langit terbuka semasa menjadi menteri pengangkutan, dan Malaysia merupakan antara negara Asean pertama yang menerajui inisiatif itu yang bermatlamat bukan sahaja untuk menghubungkan ibu negara-ibu negara di Asia Tenggara, bahkan dengan bandar raya tahap kedua dengan baik sebelum 2015, apabila dasar itu dilaksanakan sepenuhnya.

"Namun, kini menerusi pelaksanaan dasar itu pada 2015, sudah pasti ia menjadi ujian sebenar kepada MAS, sama ada atau tidak ia dapat memperkukuh kelebihan kewujudan kita dari segi beberapa laluan udara, yang sudah pun disokong yang meliputi bandar raya bukan ibu negara, oleh MAS dan AirAsia," katanya.

Ong juga mengingatkan bahawa syarikat baharu (NewCo) yang akan mengambil alih MAS, tidak mempunyai masa yang panjang untuk 'memanaskan diri'.

"Ia tidak boleh berlaku. Dan anda meletakkan diri anda dalam keadaan bahaya jika ia dilakukan. Anda perlu memaksa diri, berubah untuk mentransformasikan budaya, mengubah minda bagi melakukan anjakan paradigma," katanya.

Pakar ekonomi terkemuka, Dr Yeah Kim Leng pula berkata pusat penempatan keluar itu merupakan 'usaha yang sangat dipuji' dalam menjaga kebajikan 6,000 pekerja yang akan diberhentikan, supaya ia hanya memberi impak sosioekonomi yang minimum, dan menambah ia juga tidak memberikan impak ekonomi yang ketara memandangkan Malaysia tidak berhadapan dengan keadaan pengangguran yang tinggi.

"Pasaran buruh agak ketat, keadaan semasa sebenarnya agak kondusif bagi penyusunan semula, terutama untuk mencari penempatan baharu bagi pekerja yang ditamatkan perkhidmatan.

"Syarikat penerbangan lain seperti AirAsia juga komited untuk mengambil beberapa petugas MAS. Oleh itu, keadaan agak kondusif untuk melaksanakan pengecilan dan pemberhentian yang membelenggu MAS sejak sekian lama," kata Dr Yeah, Dekan Sekolah Perniagaan di Universiti Sains dan Teknologi Malaysia.

Beliau berkata Khazanah sudah menyediakan pelan penstrukturan yang komprehensif, yang melibatkan bukan sahaja penyusunan semula kewangan, malah penstrukturan organisasi secara menyeluruh.

Apa yang diperlukan sekarang ialah menyediakan pasukan pengurusan yang sangat kukuh, dengan mengutamakan kecekapan yang akan memastikan peluang kejayaan yang lebih besar. -BERNAMA