Cinta? Mampu Ke Nak Kahwin Ni?


Kalau disebut tentang "cinta", golongan belia remajalah yang paling suka. Kalau boleh nak berbicara tentang "cinta" siang dan malam. Boleh dikatakan "angau" semacam saja bila topik tersebut dibuka.

Di institusi pengajian tinggi (IPT), budaya "coupling" memang meriah. Yang senior mencari yang junior, yang junior pula "ter"pikat pada abang-abang senior yang kononnya macho-macho belaka.

Namun peliknya di zaman sekarang, jangankan mahasiswa-mahasiswi di IPT, budak-budak sekolah rendah pun sudah pandai ber"couple" seolah-olah budaya "luar biasa" itu bertukar menjadi satu "kebiasaan" kepada golongan bawah umur itu.

Persamaannya, mahasiswa-mahasiswi di IPT dan kanak-kanak "rebina" di sekolah rendah atau menengah itu masih mengharapkan wang saku dari ibu dan ayah selain mendapat "subsidi" dari kerajaan.

Lebih "menarik" lagi, majoritinya berbangsa Melayu beragama Islam!

Apa tujuan kita bercinta agaknya? Sekadar suka-suka mengisi masa lapang? Memenuhi jiwa remaja yang kosong tidak terisi?

Atau sememangnya bercinta dengan niat beribadah kepada Allah SWT sehingga ke jinjang pelamin mendirikan "masjid", seterusnya mengembangkan zuriat dan meramaikan umat Muhammad di muka bumi ini sebagai hambaNya yang beriman?

Senang sangatkah perkahwinan itu? Cuba tonton rakaman youtube di bawah dan fikirkan kembali mampukah kita untuk berkahwin?

Itu baru soal belanja kos perkahwinan, bagaimana pula dengan tanggungjawabnya? Wallahua'alam. -KedahNews.com