Google Padam Foto Bogel Selebriti, Elak Disaman


Takut disaman, Google akhirnya memutuskan untuk memadam kesemua gambar bogel selebriti Hollywood yang terlibat dalam insiden kecurian foto peribadi.

Menurut portal luar negara, National Post, Google telah menutup ratusan akaun yang menyimpan gambar tersebut, juga menghapuskan puluhan ribu foto para selebriti yang terlibat.

Insiden itu tercetus apabila penggodam berjaya mencerobohi telefon bimbit milik selebriti lantas mencuri foto-foto peribadi dan memuat naiknya di laman internet popular seperti 4chan dan Reddit.

Jennifer Lawrence poses at the 85th Academy Awards nominees luncheon in Beverly Hills Rihanna-Cbs 

Antara selebriti yang terlibat adalah bintang Hunger Games, Jennifer Lawrence, penyanyi Rihanna, Kim Kardashian dan model pakaian renang Sports Ilustrated, Kate Upton.

Menurut peguam hiburan Hollywood, Martin Singer, Google mengambil keputusan tersebut setelah mereka diugut untuk dikenakan tindakan mahkamah sebanyak USD 100 juta.

Tambahnya lagi, Google telah meraih jutaan dollar keuntungan dari penindasan terhadap wanita dengan pemaparan imej tersebut termasuk di laman Youtube dan blog.
Sumber: Mynewshub.my