Pendang Bakal Ada Hospital Tidak Lama Lagi!

PENDANG – Kampung Batu Hampar yang berada kira-kira dua kilometer (km) dari Pekan Pendang dipilih sebagai lokasi pembinaan Hospital Pendang.

Terletak berdekatan kawasan perumahan, ia diyakini lebih memudahkan penduduk setempat untuk mendapatkan rawatan di hospital berkenaan.

Pada masa sama, jarak antara Klinik Kesihatan Pendang dengan tapak pembinaan hospital itu juga kira-kira satu kilometer.

Kebanyakan penduduk yang ditemui turut menzahirkan rasa gembira berhubung pemilihan lokasi tersebut yang disifatkan sebagai lokasi strategik.

Difahamkan, proses pengambilan tanah juga sudah lama dibuat dan sedang menantikan pelaksanaannya oleh Kementerian Kesihatan.

Tinjauan Sinar Harian di pekarangan Klinik Kesihatan Pendang pula mendapati terlalu ramai yang mendapatkan rawatan di klinik berkenaan.

Ada juga pesakit yang terpaksa dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar menggunakan ambulans klinik berkenaan.

Sementara itu, Exco Pembangunan Wanita, Kebajikan Masyarakat, Pertanian dan Asas Tani, Pembangunan Usahawan, Datuk Suraya Yaacob berkata, pihaknya memandang serius masalah kelewatan tersebut.

“Kerajaan negeri sedang berusaha untuk meminta supaya projek tersebut mula dilaksanakan pada tahun hadapan (2015),” katanya. -Sinar Harian