Tun M "Kolot", "Tak Relevan", Kata Anwar

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim melabelkan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohammad mewakili gaya pemikiran "kolot" yang ketinggalan zaman dan tidak lagi relevan untuk diguna pakai di zaman sekarang.

Kata Anwar, ekoran pemikiran "kolot" dan "tidak relevan" yang ada pada negarawan ulung itu, beliau tidak perlu untuk bertemu Tun M sama ada untuk bermaaf-maafan atau melakukan proses "damai" antara mereka.

"Apa lagi yang ada untuk perdamaian semula? Apa isunya? Adakah ia demokrasi, kebebasan, kebebasan kehakiman, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), hasutan?

"Saya telah memaafkan dia (Tun M) tetapi dia asyik mengulang (tuduhan) sama," katanya yang dipetik dari sebuah wawancara dengan sebuah portal yang dilihat sering bersifat pro-pembangkang, Malaysiakini.com.

Tun M telah bertindak memecat Anwar dari semua jawatannya pada tahun 1998, termasuk jawatan Timbalan Perdana Menteri, Timbalan Presiden UMNO dan lain-lain setelah dikenal pasti dengan masalah moral serta kesalahan menyalahguna kuasanya sebagai pemimpin negara.

Anwar kemudiannya ditahan pihak berkuasa untuk tujuan siasatan atas tuduhan kes salah guna kuasa dan salah laku seks luar tabii.

Ketika ditahan, Anwar dikatakan telah menghina Ketua Polis Negara ketika itu, Tan Sri Abdul Rahim Noor dan seluruh anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) dengan menggelar mereka sebagai "bapa anjing" dan "anjing kerajaan" sebelum matanya "dilebamkan sebelah" oleh bekas Ketua Polis itu.

Anwar kemudiannya didapati bersalah atas kesalahan salah guna kuasa dan dipenjara selama 6 tahun, namun berjaya melepaskan diri dari kesalahan meliwat hanya kerana sedikit percanggahan teknikal berkenaan masa serta tarikh kejadian kes.

Pun begitu, mahkamah dalam penghukumannya ketika itu tetap mengesahkan bekas Timbalan Presiden UMNO itu ada melakukan aktiviti seks sebagaimana yang didakwa meskipun gagal disabitkan kesalahan.

"To summarize our judgement event the reading appeal record we find evidence to confirm that the appellants (Dato' Seri Anwar bin Ibrahim and Sukma Darmawan Sasmitaat Madja) were involved in homosexual activities and we are more inclined to believe that the alleged incident at Tivoli Villa did happen sometimes discourt as cause..," kata Hakim Mahkamah ketika melepaskan Anwar dari disabitkan kesalahan liwat, namun mengesahkan terjadi kegiatan liwat bekas Timbalan Perdana Menteri itu.

Selepas beberapa tahun di penjara, Anwar dibebaskan bekas Perdana Menteri yang juga "rakan sekampung"nya, Tun Abdullah Ahmad Badawi tanpa memenuhi tempoh hukuman.

Cuba memperlekeh"arkitek pembangunan negara" itu, Anwar turut percaya bahawa Tun M kini tidak punya sebarang pengaruh dan tidak berkesan lagi di mata rakyat dari corak gaya kepimpinannya.

"Dulu orang takut kepada beliau kerana beliau mungkin ada perkara yang dapat memalukan atau menunjukkan kesalahan orang itu," kata Anwar lagi.

Walau bagaimanapun, Anwar tetap mengaku bahawa Tun M adalah individu yang bertanggungjawab membawanya menyertai parti keramat Melayu itu dan pernah menjadi mentornya suatu ketika dahulu. -Amir Hamzah/UtaraNews.com