Hadi Ponteng Mesyuarat: DAP Anggap Masalah Besar, Bukan Remeh!

KUALA LUMPUR – Kegagalan mana-mana pemimpin pakatan pembangkang untuk hadir mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat tidak boleh dianggap sebagai satu perkara yang remeh.

Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP, Loke Siew Fook berkata, Pakatan Rakyat tidak akan maju ke hadapan jika ada dalam kalangan pemimpinnya menganggap tidak hadir mesyuarat penting itu sebagai satu perkara normal.

“Saya merujuk kepada kenyataan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali yang menyifatkan isu ketidakhadiran Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam mesyuarat Pakatan Rakyat sebagai “remeh” dan tidak perlu diberikan perhatian.

“Pimpinan pusat DAP amat kecewa dengan sikap dan pandangan tersebut kerana isu tersebut bukannya isu remeh tetapi melibatkan soal kesinambungan dan survival politik pakatan,” tegasnya dalam satu kenyataan media hari ini.

Mustafa semalam mengkritik Setiausaha Agung DAP, Guan Eng membangkitkan soal ketidakhadiran Presiden PAS ke Mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat kerana menganggap ia perkara remeh yang tidak perlu diperbesarkan.

Mustafa turut mendedahkan Guan Eng lebih banyak tidak hadir ke mesyuarat itu berbanding Abdul Hadi sejak tahun 2008.

Siew Fook berkata, isu yang dibangkitkan Guan Eng berkenaan ketidakhadiran Presiden PAS merujuk kepada isu yang lebih serius ialah ketidakpatuhan Presiden PAS terhadap keputusan yang dicapai dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat.

Menurutnya, Pakatan Rakyat dapat berfungsi dengan efektif jika keputusan yang dicapai bersama dalam mesyuarat itu kelak berkemungkinan dinafikan oleh Presiden PAS kerana Abdul Hadi tidak hadir dalam mesyuarat tersebut.

Jelasnya, situasi Abdul Hadi berbeza berbanding Guan Eng sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang kerana menggalas tanggungjawab pentadbiran yang berat menyebabkan beliau tidak dapat hadir dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat.

“Tetapi ketidakhadiran beliau dalam mesyuarat tidak pernah menimbulkan masalah kerana beliau tidak pernah mempertikaikan sebarang keputusan yang diputuskan oleh Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat.

“Persoalan yang utama di sini ialah adakah wakil PAS dalam Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat diberikan mandat untuk membuat keputusan bagi pihak PAS tanpa kehadiran Presidennya,” katanya. 

Sumber: Mynewshub.cc