Isteri Pendam Rasa Mudah Sakit Jantung

Pasangan yang suka bercakaran dalam institusi perkahwinan sejak bertahun lamanya, lambat laun mudah untuk mendapat penyakit jantung terutama kepada golongan isteri.

Justeru, pakar sains menasihatkan kaunselor perkahwinan sepatutnya turut menawarkan kaunseling kepada pasangan yang telah lama berkahwin.

Ini kerana, kajian menunjukkan hubungan yang buruk dalam rumah tangga antara suami dan isteri boleh mempercepatkan kepada masalah kesihatan.

Ini termasuklah kemurungan, tekanan darah tinggi, penyakit jantung dan obesiti.

Anda mungkin pernah terfikir, bertahun lamanya terperangkap dalam hubungan suami isteri yang ‘teruk’ hanya akan menyebabkan kepada punca perceraian, tetapi apa yang berlaku sebenarnya adalah lebih banyak hati yang terluka.

Kajian menunjukkan individu yang mempunyai pengalaman bertahun dalam konflik bersama pasangan akan mudah mendapat sakit jantung berbanding mereka yang berada dalam perkahwinan yang bahagia.

Kajian ini dilakukan terutamanya kepada isteri-isteri, kerana dipercayai golongan wanita lebih banyak memendam rasa dan menyimpan perasaan berbanding lelaki.

Penyelidik Sosiologi dari Universiti Michigan, Amerika Syarikat, Dr. Hui Lui berkata, selalunya kaunseling perkahwinan dipaksa atau ditujukan kepada pasangan yang baru berkahwin, tetapi berdasarkan keputusan kajian, menunjukkan kualiti perkahwinan adalah sama pentingnya sebagaimana pasangan muda, biarpun usia perkahwinan mereka telah memasuki puluhan tahun.

Penemuan oleh Dr. Lui itu menunjukkan individu atau pasangan yang kahwin dan tidak bahagia akan berhadapan dengan bahaya kemurungan, tekanan darah tinggi dan sakit jantung.

Sementara itu pakar juga percaya, pasangan yang bahagia menunjukkan tahap kesihatan yang memberangsangkan akibat mendapat sokongan daripada individu yang dipanggil suami.

Pakar percaya perkahwinan yang tertekan akan menyebabkan perkahwinan berada dalam kemurungan dan perhubungan yang tidak menyenangkan, akan membawa seseorang itu kepada perlakuan yang tidak sihat seperti merokok dan minum minuman keras yang pastinya menambah tekanan kepada tahap kesihatan tubuh seseorang itu.

Kajian juga menunjukkan pasangan yang selalu bergaduh juga mempunyai sejarah obes, akibat proses makanan yang berlemak terganggu.

Dalam kajian yang dilakukan, pasukan Dr. Lui menganalisis data selama lima tahun ke atas 1,200 perkahwinan lelaki dan wanita yang berusia 57 tahun ke 85 tahun bagi permulaan kajian.

Peserta yang terlibat dalam penyiasatan berkenaan terlibat dalam projek Kehidupan Kesihatan dan Penuaan kebangsaan yang merangkumi soalan-soalan kualiti perkahwinan dan melihat kepada kadar sakit jantung, strok dan tekanan darah tinggi.

Kajian yang dijalankan telah disiarkan menerusi talian dinamakan tingkah laku kesihatan dan sosial.

Hanya golongan wanita, yang berhadapan dengan pengalaman penolakan kualiti perkahwinan dan menderita sakit jantung.

Ini mungkin disebabkan isteri selalunya akan menyediakan sokongan dan pembelaan kepada suami yang sakit berbanding sebaliknya.

Dalam keadaan ini keadaan kesihatan isteri yang lemah akan menyebabkan kualiti dalam perkahwinan menjadi semakin merudum berbanding suami, biarpun kualiti kesihatan buruk, namun tidak menyebabkan kadar penurunan terhadap mana-mana perkahwinan, kata Dr. Liu.