Malaysia Tegas, Terus Teguh Berdiri Di Belakang Palestin! #PrayForPalestine #SaveGaza

KUALA LUMPUR – Malaysia mengulangi sokongan padunya terhadap usaha mengembalikan hak rakyat Palestin untuk menentukan nasib dan berpemerintahan sendiri, hak untuk mengecapi kemerdekaan dan kedaulatan serta hak untuk kembali ke kampung halaman sendiri.

Wakil tetap Malaysia di Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) Datuk Hussein Haniff berkata Kuala Lumpur sentiasa percaya kepada penyelesaian melalui kewujudan dua negara dengan menyokong penubuhan sebuah negara Palestin yang berdaulat, selamat dan aman.

“Apabila bercakap tentang keadilan, kedaulatan undang-undang dan keabsahan, kami percaya bahawa penyelesaian melalui kewujudan dua negara merupakan satu-satunya cara untuk mencapainya,” kata beliau.

Hussein berkata demikian ketika berucap mengenai Agenda Perkara 69: Hak Manusia untuk Menentukan Nasib Sendiri pada Sidang Ke-69 Jawatankuasa Ketiga Perhimpunan Agung Bangsa Bersatu di New York semalam. Salinan teks ucapan beliau dihantar kepada Bernama hari ini.

Kata beliau pengumuman Israel mengenai perluasan penempatan haram di Tebing Barat, termasuk di Baitulmuqqadis Timur, bererti rakyat Palestin akan diusir secara paksa.

Hussein berkata masyarakat antarabangsa telah gagal menghalang tindakan Israel mencabul undang-undang antarabangsa, undang-undang kemanusiaan antarabangsa, Resolusi PBB dan Pendapat Nasihat Mahkamah Keadilan Antarabangsa secara terang-terangan dan dengan sewenang-wenangnya.

“Ketika jawatankuasa ini berusaha mencari penyelesaian untuk mengakhiri kekebalan terhadap salah laku berkaitan pelbagai isu, termasuk pencabulan dan penyelewengan hak asasi manusia, tindakan Israel yang secara terang-terangan melanggar peraturan, terus dibiarkan berlaku,” katanya.

Sejajar dengan itu, beliau menyeru masyarakat antarabangsa supaya berganding bahu untuk memikul tanggungjawab dan mematuhi rangka kerja yang ditetapkan untuk menamatkan pendudukan Israel. – BERNAMA