Saham MAS 27 Sen: "Jika Saya Pelabur, Saya Akan Ambil Wang Itu" - Bekas CEO MSWG


KUALA LUMPUR - Tawaran 27 sen sesaham kepada pemegang saham minoriti Malaysian Airline System Bhd (MAS) untuk menyahsenaraikan syarikat itu daripada Bursa Malaysia dan menjadikannya sebagai syarikat persendirian, adalah tawaran yang terbaik, kata bekas ketua pegawai eksekutif (CEO) Badan Pengawas Pemegang Saham Minoriti Malaysia (MSWG) pada Rabu.

Datuk Abdul Wahab Jaafar Sidek berkata pada 27 sen, ia sudahpun berada pada premium kerana saham itu berkedudukan rendah pada 15 sen, sebelum tawaran dibuat.

"Sekiranya saya pelabur, saya akan mengambil wang itu dan melaburnya di tempat lain bagi mendapatkan pertumbuhan tinggi," kata Abdul Wahab kepada Bernama, menjelang mesyuarat agung luar biasa (EGM) penting MAS di Kelana Jaya, apabila pemegang saham minoriti akan memutuskan nasib syarikat penerbangan yang berdepan masalah kewangan itu.

Undian 'terima' mereka akan memberikan bantuan hayat baharu kepada MAS dan membolehkan Khazanah Nasional Bhd memulakan pelan penyusunan semula besar-besarannya yang bernilai RM6 bilion bagi memulihkan syarikat penerbangan tersebut dalam tempoh tiga tahun.

Abdul Wahab berkata, MAS, sebagai ikon negara, tidak seharusnya dibiarkan berdepan dengan kegagalan sekali lagi kerana perkhidmatannya bukan hanya sekadar sebagai sebuah syarikat penerbangan.

Beliau berkata oleh sebab landskap yang sangat kompetitif, ia dijangka mengambil masa lebih daripada tiga tahun untuk mengembalikan MAS kembali ke landasannya.

Menurutnya, peraturan keselamatan Malaysia menetapkan bahawa tawaran seumpama itu perlu bukan sahaja adil tetapi juga berpatutan, dan penasihat bebas diperlukan untuk memutuskan harga tawaran itu bagi mengelak sebarang konflik kepentingan.

Sehubungan itu, MAS telah melantik AmInvestment Bank Bhd yang merumuskan bahawa tawaran tersebut adalah adil dan berpatutan berdasarkan kepada dua kriteria, pertamanya, harga pasaran dan harga sejarah mengatasi harga pasaran sebelumnya 10 hari sebelum urus niaga.

Keduanya, ia berasaskan kepada aset ketara bersih yang lebih rendah berbanding harga tawaran dan mengambil kira kesemuanya, tawaran itu adalah adil dan berpatutan.

Ditanya apa yang akan berlaku sekiranya pemegang saham minoriti menolak tawaran itu, Abdul Wahab berkata: "Isu pada EGM ini ialah 50 peratus yang datang dan mengundi serta 75 peratus dalam nota nilai.

"Sekiranya dua syarat-syarat ini dipenuhi, maka tidak ada pilihan lagi bagi mereka yang tidak bersetuju. Mereka perlu menjual atau akan dibayar balik dan saham dibatalkan.

"Jadi, tiada alternatif. Tetapi jika skim itu tidak diluluskan, Pengurangan Modal Berpilih tidak dapat diteruskan."

Beliau sekali lagi menegaskan bahawa sekiranya beliau adalah pemegang saham MAS, beliau lebih memilih untuk menerima tunai dan melabur dalam bahagian lain yang boleh memberikan 'pulangan yang tinggi dan lebih pantas'. - BERNAMA