Akhir-akhir ini, kecoh di laman sosial apabila rakyat marhaen membidas operasi khas pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) terhadap penguatkuasaan nombor pendaftaran kenderaan, larangan penggunaan lampu ‘strobe light’ dan lampu HID serta peraturan baru penggunaan cermin gelap.
Mereka bertindak membangkang usaha pihak JPJ dalam melakukan operasi
tersebut, terutama penguatkuasaan nombor pendaftaran kenderaan dan
peraturan penggunaan cermin gelap.
Bukan itu sahaja, ada pihak yang lebih berani, tampil mendakwa sebuah
kenderaan milik Pengarah JPJ, yang memiliki saman tertunggak berjumlah
RM 1350 dan menggunakan cermin gelap.
Rentetan dari isu tersebut, satu jawapan pencerahan telah dikeluarkan
pihak JPJ melalui muat naik satu artikel di laman sosial Facebook
rasminya, ‘Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia’ semalam.
Berikut merupakan ulasan yang dibuat JPJ tentang kenyataan terdahulu yang dikeluarkan Ketua Pengarahnya, Datuk Sri Ismail Ahmad.
‘Semua tahu JPJ bermatlamat untuk MENGURANGKAN KADAR KEMALANGAN DAN KEMATIAN DI ATAS JALAN RAYA.
Mungkin perlu saya jelaskan dengan lebih terperinci atau ‘rephrase’ kenyataan
Ketua Pengarah JPJ bahawa, kematian di atas jalan raya merupakan
pembunuh nombor 3 di Malaysia. Menurut statistik pada tahun 2013,
sebanyak 6,915 kematian dicatatkan. Daripada jumlah tersebut satu kajian
telah dibuat dan mendapati sekiranya tiada langkah penguatkuasaan
diambil terhadap pengguna jalan raya maka unjuran kes kematian pada
tahun 2020 akan mencecah kepada 10,716 kematian.
Melihat kepada jangkaan tersebut JPJ sebagai agensi yang
bertanggungjawab perlu lakukan sesuatu. Oleh itu, Ketua Pengarah JPJ
dengan penuh iltizam bersama2 dengan anggota JPJ telah tekad untuk
memastikan jumlah kadar kematian ini perlu dikurangkan. Penunjuk
Prestasi indeks (KPI) telah dijadikan kayu ukur kepada semua warga JPJ
untuk mencapai matlamat murni Ketua Pengarah tersebut.
KPI yang telah ditetapkan pada tahun 2020 adalah pengurangan
jumlah kadar kematian di jalan raya sebanyak 50%. Makna kata, daripada
jumlah unjuran yang dijangka iaitu 10,716 kematian pada tahun 2020, JPJ
perlu memastikan kadar kematian tersebut tidak melebihi 50% (atau 5,358
kes kematian).
Kenapa tidak KPI jumlah kematian dikurangkan sehingga 100%?
JPJ
sentiasa realistik dalam isu penguatkuasaan, kerana perlu diketahui
bahawa jumlah kenderaan baharu sentiasa meningkat saban tahun, malah
purata hampir 600,000 pemandu baharu bakal didaftarkan setiap tahun.
Justeru itu KPI tersebut adalah sesuatu yang rasional seiring dengan
matlamat antarabangsa untuk menjadi negera maju pada tahun 2020 nisbah
kematian dijalan raya sebanyak 2:10,000 kenderaan.’
Selain itu, melalui artikel tersebut juga, pihak JPJ menerangkan
tentang relevan perlaksanaan operasi khas itu terhadap pengguna jalan
raya.
4) Penguatkuasaan nombor pendaftaran kenderaan (no plat) boleh menyebabkan kemalangan dan kematian ke?
Saya cukup bersetuju bahawa plat no kenderaan tidak langsung
menjadi punca kemalangan. Tapi anda semua juga perlu bersetuju bahawa
plat no kenderaan merupakan medium KAWALAN KESELAMATAN kepada 7
KESALAHAN UTAMA yang menjadi punca atau penyebab kemalangan dan
kematian:
-tali pinggang/topi keladar
-telepon bimbit
-potong garisan berkembar
-langgar lampu isyarat
-potong garisan
-lorong kecemasan
-had laju
Langkah PENCEGAHAN/KAWALAN/PENGUATKUASAAN ke atas 7 Kesalahan
Utama ini hanya boleh dilaksanakan sekiranya identiti kenderaan
(melalui spesifikasi no plat kenderaan yang ditetapkan) dapat dikenal
pasti.
Contoh kesalahan had laju tidak dapat dicegah sekiranya no
plat ‘fancy’ digunakan. Contoh lain pula laporan polis yang dilaporkan
oleh orang awam untuk kesalahan langgar lari akan menjadi sukar
sekiranya pengadu tidak menyatakan no plat kenderaan. (Alasan yang
selalu diterima ialah plat no kurang jelas).
5) Penguatkuasaan Lampu HID dan strobe light pula apa kaitannya?
Sebagai pengguna bagi kedua2 item ini anda mungkin anggap
ianya sesuatu ‘keperluan’ (mudah dilihat/ nak nampak cantik) kenderaan
anda tapi perlu diingatkan bahawa daripada uji kaji yang dibuat pengguna
kedua2 item ini boleh menyilaukan mata pengguna jalan raya yang lain
serta kebarangkalian untuk gagal mengawal kenderaan dan terbabas akan
berlaku. Mengambil kira faktor untuk memastikan SEMUA PENGGUNA JALAN
RAYA SELAMAT, JPJ perlu menguatkuasakan item2 ini.
6) Penguatkuasaan cermin gelap adalah undang-undang lapuk?
Kita semua perlu bersetuju bahawa mentaliti rakyat Malaysia
tidak seperti negera maju (membenarkan penggunaan cermin gelap).
Mengambil kira perkara ini, seperti isu no plat kenderaan,
penguatkuasaan cermin gelap juga merupakan medium bagi KAWALAN
KESELAMATAN.
Contoh, sekiranya pemandu bagi kenderaan yang menggunakan
cermin gelap ini tidak memakai tali pinggang keladar atau menggunakan
telepon bimbit semasa memandu, anggota penguatkuasa sukar untuk
melaksanakan tindakan pencegahan terhadap kesalahan tersebut sedangkan
kesalahan yang dilakukan ini boleh menjadi punca berlakunya kemalangan.
Untuk makluman semua, peraturan penggunaan cermin gelap
dibuat adalah berdasarkan kepada input dan pandangan daripada beberapa
agensi yang berkepentingan seperti PDRM, MIROS, JKJR, SPAD, MOT, dan
beberapa agensi penguatkuasaan yang lain. Mereka terlibat atas alasan
membawa matlamat agensi masing2. Masihkah anda ingat kes Noor Suzaily
Mukhtar yang dirogol di dalam bas bercermin gelap. Kesemua ini telah
diambil kira dalam mencapai satu keputusan yang relevan untuk
kesejahteraan bersama.
Kesimpulannya, keselamatan jalan raya sebenarnya isu sejagat
yang memerlukan perhatian dan tindakan secara bersepadu oleh kita semua
rakyat Malaysia. Selaku agensi yang bertanggungjawab melaksanakan
penguatkuasaan di atas jalan raya, kami memohon jasa baik dan kerjasama
daripada semua untuk kita bersatu padu dalam menangani isu kemalangan
dan kematian di atas jalan raya.
Walaupun mengharapkan agar ramai pihak memahami hasrat JPJ untuk
menurunkan jumlah kemalangan maut di Malaysia, namun, melalui ruangan
komen di laman Facebook rasminya, ramai pihak masih meluahkan
ketidakpuasan hati.
Antara yang dipertikaikan pengguna adalah relevan perlaksanaan
operasi cermin gelap hanya menggunakan alasan kes rogol membabitkan Noor
Suzaily Mukhtar yang berlaku di dalam bas kira-kira empat tahun lalu.
Menurut pengguna, kes itu merupakan terpencil dan ia berlaku bukan dalam kereta tetapi di dalam pengangkutan awam.
Solusi terhadap isu ini masih menjadi perdebatan hangat dalam
kalangan pengguna yang tidak berpuas hati dengan alasan yang diberi oleh
Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) terhadap perlaksanaan operasi khas
tersebut.
Jalan terbaik, pihak berkuasa tersebut perlu mengadakan kajian yang
lebih mendalam sebelum agar ia tidak dilihat sebagai beban yang perlu
ditanggung rakyat biasa.
Sumber: Mynewshub.cc