Adik Beradik Penjenayah Hebat Dicekup Adik Beradik Hebat Polis! Syabas #PDRM...


Tidak pernah menembak, tidak pernah membunuh, sekadar penyamaran dan pujukan, itulah kehebatan Geng Mamak asal yang pernah melakukan rompakan terhebat dalam sejarah Malaysia apabila melarikan jongkong emas bernilai RM12 juta dari kompleks kargo Lapangan Terbang Antarabangsa Subang (LTAS).

Diketuai oleh 3 adik-beradik, Sharif, Rozlan dan Yusof Abu Bakar (gambar atas), Geng Mamak mengetahui, jika membunuh atau menggunakan senjata api, mereka akan dikenakan hukuman yang terlalu berat andai berjaya ditahan.

Dikenali Geng Mamak kerana setiap saksi sesuatu kejadian yang berkaitan kumpulan itu yang ditemuramah polis memberitahu, ahli-ahli kumpulan berkenaan menyerupai mamak.

gang mamak

Siasatan kemudian mendapati ketua mereka 3 beradik yang berasal dari Kuala Kangsar mempunyai darah campuran rakyat Sri Lanka dan Malaysia.

Lebih menarik, kumpulan asal seramai 14 orang itu sebahagian besarnya adalah bersaudara.

Kumpulan ini sangat licik dan bijak dari segala segi persis kumpulan penjenayah yang diagungkan atau dijadikan umpama hero dalam filem dari studio Hollywood.

Geng Mamak sentiasa berada satu langkah di hadapan pasukan polis yang menyiasat mereka.

Menurut Penganalisis Jenayah, Kamal Affendi, Geng Mamak adalah kumpulan pertama dalam landskap jenayah di Malaysia yang bukan sekadar merancang cara merompak tetapi merancang sehingga ke tahap apa yang perlu dilakukan bila ditangkap dan dijamin.

“Mereka ketepikan wang untuk tujuan itu (untuk dijamin bila ditangkap),” katanya dalam satu temuramah untuk program Crime And Investigation (Ci).

Kejadian rompakan di LTAS yang menjadikan Geng Mamak sebagai lagenda berlaku pada malam 31 Ogos 1994, satu tarikh yang sengaja dipilih kerana kawalan keselamatan di kompleks kargo agak lemah ketika itu kerana ramai kakitangan sedang bercuti ketika itu.

Modus Operandi yang digunakan ialah yang menjadi umpama tanda dagang mereka iaitu penyamaran.

Kali ini mereka menyamar sebagai pegawai dan anggota polis.

Begitu hebat penyamaran mereka sehingga 3 pengawal keselamatan yang disiasat selepas kejadian memberitahu rompakan itu dilakukan oleh pasukan polis!

Namun, sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh jua ke tanah. Kesemua ahli asal kumpulan Geng Mamak berjaya ditangkap seorang demi seorang dalam tempoh antara tahun 1995 hingga 2006.

Kejayaan ini bersandarkan kehebatan pasukan polis kita yang menubuhkan pasukan penyiasat terbaik dikendalikan dua anggota yang juga adik-beradik yakni Azizan dan Amidon Anan.

Adik-beradik penjenayah akhirnya ditangkap adik-beradik polis….ironis bukan?

Untuk kisah penuh…ikuti video di bawah….

 





Sumber: Mynewshub.cc