"Guna Ayat Al-Quran Saja Tak Cukup" - Lawyers For Liberty

KUALA LUMPUR – Tindakan PAS cuba menjustifikasikan rancangan parti itu untuk laksanakan undang-undang hudud di Kelantan dengan hanya menggunakan ayat-ayat al-Quran tidak boleh diterima di zaman moden ini.

Pengarah Eksekutif Lawyers for Liberty, Eric Paulsen berkata, tindakan PAS itu pada dasarnya dilihat seolah-olah meminta orang ramai supaya meyakini secara membuta tuli terhadap rancangan parti itu.

“Bukan sahaja tidak telus dalam pelaksanannya, kerajaan PAS Kelantan membuat keputusan menerangkannya dengan ayat al-Quran dan anekdot, kata-kata yang `berbunga-bunga’ dan simpulan bahasa.

“Meminta orang ramai percaya kepada tuhan bahawa rancangan mereka akan berjaya dan tidak akan ada kekejaman atau ketidakadilan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Paulsen berkata, usaha semudah itu dan kenaifan yang ditunjukkan PAS dalam rancangan hudud tidak sesuai lagi pada zaman ini terutama apabila ia melibatkan perkara yang serius seperti hudud.

Justeru, katanya, Lawyers for Liberty mendesak kerajaan PAS Kelantan mendedahkan draf rancangan itu sebelum ia dibentangkan di Parlimen.

Sumber: Mynewshub.cc