Pelajar Tingkatan 6 Bebas Berpakaian Mulai Sesi 2015, Asalkan…



SEREMBAN – Setelah sekian lama berteka-teki, Kementerian Pendidikan akhirnya mengesahkan bahawa pelajar Tingkatan 6 diizin memakai pakaian tradisonal atau pakaian lain, sebagai sebahagian daripada kod pakaian baharu musim persekolahan 2015.

Mereka juga dibenarkan memakai baju batik di bawah langkah transformasi kementerian untuk “menjenamakan semula” sistem pendidikan Tingkatan 6, kata Ketua Pengarah Pendidikan, Datuk Seri Dr. Khair Mohamad Yusof kepada pemberita semalam.

Ekoran perubahan itu, pihak sekolah tidak lagi boleh mengarahkan pelajar Tingkatan 6 mengikut pakaian standard, malah pelajar lelaki mulai sesi 2015 akan dibenarkan memakai baju dan seluar warna cerah tetapi tidak boleh ada corak bunga atau rekaan lain.

“Walaupun mereka bebas untuk memilih warna baju mereka, tetapi ia perlu pastikan tidak mempunyai corak, namun baju yang bercorak belang atau berpetak dibenarkan,” katanya sebagai mengulas pekeliling terbaharu kod pakaian kepada semua sekolah menengah.

Walaupun tidak dinyatakan di dalam arahan itu, pelajar Tingkatan 6 masih boleh memakai uniform sedia ada manakala panjang seluar perlu melebihi buku lali dan tidak ketat selain dibenarkan memakai tali pinggang tetapi saiz ‘buckles’ tidak boleh lebih lima sentimeter.

Dr. Khair berkata, walaupun ada kelonggaran di bawah peraturan baru, pelajar dilarang daripada memakai mana-mana pakaian yang diperbuat daripada bahan denim manakala pelajar perempuan juga akan dibenarkan memakai seluar panjang selain baju kurung.


Mereka juga akan dibenarkan memakai blaus berlengan, gaun labuh, skirt yang melebihi paras lutut, tetapi seluar jenis jeans, seluar kargo, seluar pendek atau celana ketat tidak dibenarkan sama sekali sama ada untuk semua pelajar lelaki dan perempuan.

“Pelajar masih dilarang memakai baju-T jika datang ke kelas, bahkan pelajar perempuan tidak dibenar memakai pakaian ketat dan pelajar lelaki wajib memakai kasut dan stoking manakala perempuan hanya boleh memakai kasut menutupi kaki mereka,” jelasnya.

Ini bermakna selipar, terompah atau sandal tidak dibenarkan manakala bagi aktiviti luar, pelajar digalak memakai seluar panjang atau seluar trek dan baju-T lengan panjang atau pendek tanpa imej politik, ganas, kesat atau apa-apa yang dianggap negatif.

Pembaharuan kod pakaian itu pernah diumumkan Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 2012 sebagai usaha menambah baik sistem pendidikan Tingkatan 6 untuk menjadi setaraf pra-universiti atau matrikulasi.