Penyerang Spurs Adebayor Dikatakan Halau Ibu Kerana Amal Sihir

Ibu kepada penyerang Tottenham Hotspur, Emmanuel Adebayor, kecewa selepas anaknya sendiri menuduh dia mengamalkan ilmu hitam `Juju’ terhadap pemain bola itu.

Wanita berkenaan, Alice, 62, yang menetap di negara Afrika itu turut menuduh Adebayor yang kini seorang jutawan, menghalaunya dari rumah mereka.

Meskipun anaknya itu berpendapatan kira-kira RM900,000 seminggu, namun selepas Adebayor menghalau ibunya itu, wanita berkenaan terpaksa menyara hidup dengan menjual tomato.

Dia hanya mendapat  pendapatan kira-kira RM5 sehari.

Adebayor dikatakan berbuat demikian kerana mendakwa keluarganya cuba merancang untuk menguasai hartanya apabila dia meninggal dunia kelak dan mereka menggunakan Juju bagi tujuan berkenaan.

Adebayor bagaimanapun menafikan tuduhan tersebut.

“Saya hanya seorang pemain bola, bagaimana saya boleh melihat sama ada seseorang itu ahli sihir atau tidak. Saya tidak pernah menghalau ibu saya, dia yang mengambil keputusan untuk berpindah.

“Tetapi sekarang bagaimana saya hendak berhubung dengan ibu saya jika dia sendiri menyatakan bahawa prestasi saya tidak akan meningkat,’’ katanya.

Adebayor juga memberitahu dia telah memberikan wang kepada ibunya dan enam adik beradiknya yang lain untuk memastikan mereka menjaga ibunya.

“Jika mereka mendakwa saya tidak menjaga ibu saya, bagaimana dengan enam adik beradik yang lain, kenapa mereka tidak boleh melakukannya dan bekerja,’’ katanya.

Adebayor pernah bermain untuk kelab bola sepak terbesar dunia termasuk Manchester City, Arsenal dan Real Madrid.