2 Guru Malaysia Berpeluang Menang USD1 Juta, Terpilih Finalis Guru Cemerlang Global

DUA orang guru berasal dari Malaysia telah terpilih sebagai 50 finalis untuk memenangi Anugerah Guru Global 2015 yang diasaskan oleh Yayasan Varkey yang menawarkan hadiah AS$ 1 juta Dolar Amerika.

Guru pertama ialah seorang guru subjek Kimia di Sekolah Menengah Kebangsaan La Salle di Petaling Jaya.

Cikgu berkenaan ialah Yasmin Noorul Amin yang berusia 38 tahun yang sebelum ini merupakan seorang jurutera di sebuah syarikat swasta.
Yasmin Noorul Amin dari SMK La Salle

Menteri Pendidikan Ke-2 Datuk Seri Idris Jusoh menyifatkan pencalonan Yasmin adalah saat yang membanggakan dan patut dicontohi guru-guru lain di negara ini.

“Tahniah kepada cikgu Yasmin pada pencalonannya sebagai guru yang terbaik, pengiktirafan ini adalah sesuatu yang kita boleh banggakan,” katanya dalam satu kenyataan sebelum ini.

Dalam penerangan butiran diri Yasmin di laman web berkenaan globalteacherprize.org, Yasmin dikatakan menggunakan bahasa Inggeris dalam sesi pengajarannya dan membawa pelajarnya melibatkan diri dalam persatuan dan kem pembelajaran berkaitan Kimia untuk mendapat pengetahuan tambahan.

“Beliau membawa pelajarnya dalam lawatan, mengadakan perbincangan mingguan berkenaan isu semasa global untuk melatih mereka menjadi warga global,” menurut penerangan itu.

Yasmin juga turut menggunakan media sosial untuk membantu para pelajarnya sebelum menghadapi peperiksaan.

Pelajar terbaiknya turut menjalankan eksperimen subjek Kimia di perhimpunan sekolahnya dan juga di sekolah lain untuk menarik minat pelajar lebih muda kepada subjek itu.

Pemenang anugerah yang setaraf Hadiah Nobel ini akan diumumkan pada 16 Mac depan di Forum Pendidikan dan Kemahiran Global di Dubai, Emiriyah Arab Bersatu.

Guru kedua dari Malaysia yang terpilih dalam 50 guru finalis  itu ialah Madenjit Singh tetapi beliau menetap di Buriram, Thailand dan sekarang mengajar di Sekolah Science Of Life Studies (SOLS) 247.

Madenjit menubuhkan SOLS247, yang merupakan sebuah NGO yang menawarkan latihan dua tahun dan menaiki program komprehensif percuma menyediakan kemahiran hidup untuk belia yang kurang bernasib baik.

Kanak-kanak lelaki perlu membawa saudara perempuan mereka atau pelajar lain perempuan sebagai syarat kemasukan bagi memastikan keseimbangan jantina.

Setiap pelajar memainkan peranan dalam membina dan mengekalkan sekolah, memasak, mengajar kelas dan menjalankan khidmat masyarakat.

Program ini mengajar Bahasa Inggeris, kemahiran komputer, perakaunan dan kepimpinan di kalangan mata pelajaran lain

Organisasi ini sekarang berjalan 185 sekolah di lima negara iaitu Thailand, India, Laos, Kemboja dan Timor Leste di beberapa di kampung-kampung terpencil.

Seramai 15,000 murid-murid mereka diajar oleh pelajar sebelum ini yang sekaligus menjadi contoh dan menggalakkan orang lain untuk mendapat pendidikan.

Lebih daripada 100,000 belia telah lulus dari SOLS 247.  Madenjit dan NGO beliau telah memenangi pelbagai anugerah dan telah dijemput untuk berkembang ke negara-negara lain. Beliau terus mengajar setiap hari di pangkalan sekarang di Timor Leste.

Turut terpilih bersama mereka berdua, ialah seorang guru dari negara ASEAN iaitu Phalla Neang dari Kemboja.

Anugerah berkenaan ialah anugerah tahunan yang dilaksanakan oleh Yayasak Varkey untuk diberikan kepada Cikgu yang digelar istimewa atau di laman web anugerah berkenaan digelar sebagai Super-Special Teacher.

Daripada 50 finalis itu, 10 yang terbaik bakal dipilih dan diumumkan pertengahan Februari ini. 


















Sumber: Mynewshub.cc