Bapa Kembar Siam Kesal Sukar Dapat Bantuan

kembar 7

MASIH ingatkah anda dengan kisah kembar siam Ahmad dan Muhammad yang berjaya dipisahkan pada tahun 2002 setelah menjalani pembedahan di Hospital King Fahd National Guard, Arab Saudi?

Dilahirkan pada 1998, mereka kini sudah menjejaki usia 17 tahun dan bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) penghujung tahun ini.

Kisah mereka pernah mendapat perhatian seluruh dunia satu ketika dahulu, namun ia semakin dilupakan. Jikalau dahulu, ramai pihak muncul dan menghulurkan sumbangan, namun kini, kembar tersebut tidak lagi menerima bantuan sewajarnya.

Menurut bapa pasangan tersebut, Rosli Abdul Rahim, pendapatan bulanan yang tidak tetap membuatkannya terpaksa mendapatkan bantuan kewangan daripada pihak berkaitan bagi menampung urusan perbelanjaan seharian anak-anaknya.

Namun, kerenah birokrasi dan prosedur yang rumit tiap kali hadir ke pejabat kerajaan menyebabkan Rosli serik.

Memetik kenyataannya dari portal MStar, “Dah banyak kali saya pergi ke pejabat zakat (cawangan Bandar Puteri) tetapi terlalu banyak kerenah. Sejak itu saya dah serik dan putus asa untuk meneruskan permohonan bantuan.”

kembar 3 kembar 6

Sebelum itu, Rosli juga pernah menghantar borang ke Lembaga Zakat Selangor (LZS) bagi memohon mendapatkan bantuan lampin pakai buang serta beg najis buat kembar tersebut.

Selama 13 tahun, dia terpaksa membelanjakan kira-kira RM500 setiap bulan untuk membeli dua barangan utama tersebut agar Ahmad dan Muhammad dapat menjalani kehidupan yang lebih selesa.

Walaupun serik dengan situasi tersebut, namun isterinya, Junaidah Awang, yang juga ibu tiri kembar itu tidak mengalah dan meneruskan perjuangan bagi mendapatkan bantuan buat mereka.

“Saya memang dah putus asa tapi Ummi mereka pergi semula ke pejabat zakat untuk mendapatkan bantuan. Ummi mereka kata kalau dapat bantuan sekurang-kurangnya dapat meringankan beban saya.”

ohtidak-kembar-ahmad-muhamad-1

Ujarnya, proses tersebut mungkin mengambil masa kerana pihak berkenaan memintanya mendapatkan surat pengesahan doktor mengenai keadaan semasa kedua beradik itu.

“Mereka minta pula surat doktor yang mengesahkan kedua-dua beradik itu memang pakai pampers dan beg najis,” kata Rosli sambil menggelengkan kepalanya.

Tambah Rosli, dia tidak lagi menerima bantuan kerajaan setelah kali terakhir mendapat bantuan daripada bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad.

“Sepanjang yang saya ingat kali terakhir kami terima bantuan beg najis untuk tempoh setahun dari Dr Mahathir tapi saya tak ingat tahun bila. Lepas tu tak ada dah bantuan… Nak buat macam mana hidup perlu diteruskan.”

Sehingga kini, Ahmad dan Muhammad hanya menerima bantuan persekolahan dari Kementerian Pendidikan sebanyak RM900 setahun.

Pada tahun 2011, ibu kandung Ahmad dan Muhammad, Asiah Kanda, meninggal dunia akibat kanser.








Sumber: Mynewshub.cc