Bukit Ini Punya Gua Istimewa Di Puncaknya.. Dakilah!

Jabal Nur
Kepada mereka yang diberi kudrat oleh Allah SWT dan memiliki kesihatan yang mengizinkan, cubalah daki Jabal Nur yang menjadi lokasi Nabi Muhammad SAW berulang alik untuk berkhalwat (mengasingkan diri).

Di situlah Baginda Rasulullah SAW mengasingkan diri dari suasana jahiliyah yang pekat dan mendambakan ketenangan jiwa di puncak "Bukit Cahaya" yang terletak di pinggir bandar Makkah Al-Mukkaramah itu.

Di puncak itulah juga Muhammad mendekatkan diri kepada Allah SAW dan dihampiri Jibrail AS yang menyampaikan wahyu pertama, surah al-Alaq, ayat 1-5, yang meminta Baginda supaya membaca dengan nama Allah.

Mendaki Bukit Cahaya untuk mencari "cahaya"...
Dari kaki bukit Nur itu, sayup-sayup kelihatan perjalanan ke puncak yang bakal ditempuhi di tengah cuaca terik panas, sebagaimana yang pernah dilalui Rasulullah SAW kira-kira lebih 1,400 tahun yang lampau.

Di puncaknya yang setinggi kira-kira 2,500 kaki dari aras laut itu terdapat sebuah gua bernama Hira' yang menjadi lokasi Rasulullah SAW bersendiri dan isteri Baginda, Siti Khadijah RA datang membawa makanan untuknya.

Dengan turunnya wahyu pertama itu yang membawa Islam ke dunia, dakwah dan ajaran Rasulullah SAW itu berkembang hingga ke bumi Melayu yang kini bernama Malaysia sehingga kita semua dilahirkan dalam keadaan Islam.

Malangnya, meskipun mendakwa kononnya "cinta" dan "kasih"kan Baginda, faham dan berilmu tinggi, masih ramai lagi umat Islam yang lupa alpa tidak mengamalkan ajaran Rasulullah SAW di akhir zaman ini.

Dakilah Jabal Nur dan solatlah dua rakaat di Gua Hira', semoga ia dapat mengukuhkan iman dan mendapatkan hidayah di sebalik pengimarahan Islam di jiwa kita. Wallahu'alam. -Kedahnews.com