Dua Pasangan Kembar Seiras Teruja Mula Sesi Persekolahan Di Kedah

Dua pasang kembar seiras (dari kiri) Puteri Rania Syakira Bukhari, Hani Qistina Mohd Hazri Zaini, Puteri Rania Syakirin Bukhari dan Hani Qaisara Mohd Hazri Zain berjalan bersama semasa waktu rehat pada hari pertama sesi persekolahan di Sekolah Kebangsaan Convent Alor Setar di Alor Setar, hari ini. - Foto Bernama
ALOR SETAR - Dua pasangan kembar yang mendaftar masuk Tahun Satu di Sekolah Kebangsaan Convent di sini hari ini ceria dan gembira memulakan hari pertama persekolahan dan tidak sabar untuk mengikuti sesi pembelajaran dengan guru baharu.

Pasangan kembar itu yang berusia tujuh tahun, Hani Qistina Mohd Hazrizaidi dan Hani Qaisara ditempatkan di kelas Tahun Satu Setia manakala Puteri Rania Syakira Bukhari dan Puteri Rania Syakirin, ditempatkan di kelas Tahun Satu Kreatif.

Hani Qistina yang tinggal di Taman Cengal di sini berkata dia dan adiknya bersemangat untuk memasuki kelas baharu dan amat gembira kerana dapat berjumpa dengan rakan baharu yang akan belajar bersama-sama.

"Seronok sebab duduk dengan adik dan kawan baru. Kami bangun awal dan tak sabar untuk ke sekolah. Pakai baju baru... memang seronok," katanya kepada pemberita ketika ditemui di SK Convent di sini hari ini.

Puteri Rania Syakira berkata dia dan adiknya tidak sabar untuk memulakan sesi pembelajaran dengan guru-guru dengan persekitaran yang berbeza daripada kelas tabika dan prasekolah.

"Nak belajar kenal huruf dengan cikgu. Nak belajar sungguh-sungguh...nak pandai jadi macam cikgu," katanya sambil berseloroh.

Sementara itu bapa pasangan Hani Qistina dan Hani Qaisara, Mohd Hazrizaidi Abd Rahman, 35, berkata anak pertama dan keduanya itu pernah mendapat pendidikan awal prasekolah di sekolah sama (SK Convent) sebelum ini sekali gus membantu mereka untuk menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran sekolah itu.

Katanya dua beradik itu tidak pernah berenggang sejak kecil dan gembira apabila mereka berdua ditempatkan dalam kelas yang sama.

Guru Besar SK Convent Norlilawati Mohamed berkata 72 murid Tahun Satu mendaftar pada sesi persekolahan tahun ini dengan dua kelas dibuka bagi tujuan itu.

Katanya pihak sekolah mengadakan program transisi semalam bagi membiasakan murid-murid terhadap persekitaran sekolah di samping membolehkan ibu bapa mendapat maklumat mengenai sekolah dan peraturan yang ditetapkan. 

Jabatan Pelajaran Negeri dalam kenyataan berkata 30,290 murid mendaftar bagi memulakan sesi persekolahan Tahun Satu 2015 melibatkan 544 sekolah rendah di negeri ini.

Sebanyak 25,624 murid mendaftar di SK, manakala 3,495 pelajar di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan 1,171 pelajar di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT). - Bernama