Pelik! Papan Tanda "Viral" Di Kedah Cetus Persoalan


Kedahnews.com menerima emel dari seseorang memaparkan sekeping gambar yang dipercayai telah dirakam dari sebatang jalan di sekitar negeri Kedah berdasarkan lokasi yang ditulis di atasnya.

Pun begitu, pengirim berkenaan tidak menyatakan lokasi sebenar papan tanda di atas dan meminta kami meneliti gambar berkenaan sama ada ia benar-benar dalam keadaan begitu atau telah menjadi mangsa di"superimpose"kan pihak tertentu.

Jika diteliti, terdapat dua perkara utama yang mencetus rasa pelik pada gambar tersebut.

Pertamanya, kedudukan jarak antara kedua papan tanda itu terlalu hampir, seolah-olah papan tanda yang berada di depan dipasang bagi menggantikan papan tanda yang di belakang.

Mungkin juga pihak yang memasang papan tanda baharu berkenaan tidak sempat membuka papan tanda di belakang dan ia mampu membuat orang ramai keliru tentang jarak yang tertera pada papan tanda tersebut.

Lebih pelik ialah jarak yang dipaparkan.

Pada papan tanda lama, daerah Sik berada pada jarak 29 kilometer dari papan tanda itu. Begitu juga Jeniang pada jarak 44 kilometer dan Gurun pada jarak 65 kilometer dari lokasi papan tanda berkenaan.

Peliknya pada papan tanda baharu, jarak tersebut berubah kepada Sik 55 kilometer, Gurun 75 kilometer dan Sungai Petani yang tiada pada papan tanda asal pula berjarak 110 kilometer dari lokasi papan tanda tersebut.

Soalnya, mana satukah jarak yang betul?

Sik dan Gurun bertambah jauh dari jarak asal masing-masing sebanyak 26 kilometer dan 10 kilometer. 

Apakah sebelum ini terdapat kesilapan berhubung jarak sebenar pada papan tanda lama?

Mohon pencerahan. -Kedahnews.com