KUALA LUMPUR – Pos Malaysia Bhd hari ini memperkenalkan identiti
korporat baharunya, yang menampilkan wajah lebih progresif dan moden,
serta dijiwai semangat sebagai sebuah organisasi berfikiran terkehadapan
lagi moden.
Identiti baharu itu dilancarkan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.
Dalam ucapan pelancarannya di ibu pejabat syarikat itu di sini,
beliau berkata penjenamaan semula berkenaan perlu dilakukan bagi
membolehkan Pos Malaysia kekal relevan, selain mengukuhkan kedudukannya
dalam menghadapi persaingan sengit dunia teknologi mklumat yang semakin
maju.
“Perkhidmatan pos adalah perkhidmatan yang sangat mencabar kerana
tuntutannya ialah untuk memenuhi tuntutan pada masa depan, kerana apa
yang menjadi kehendak semasa akan menjadi lapuk, hanya dalam tempoh masa
yang singkat,” katanya.
Mengambil contoh pengiriman kad ucapan sempena sesuatu perayaan,
beliau berkata sebelum ini, ia merupakan satu perkara wajib menjelang
suatu perayaan, tetapi sejak beberapa tahun kebelakangan ini, ia dilihat
tidak lagi popular.
Ahmad Shabery menarik perhatian kepada ucapan atau mesej bersempena
sesuatu sambutan atau perayaan yang kini dihantar melalui khidmat
pesanan ringkas (SMS) dan terbaharu, melalui applikasi WhatsApp.
“Saya percaya bahawa memahami teknologi dan masa depan ini, Pos
Malaysia telah mengorak langkah ke hadapan dan menyesuaikan
perkhidmatannya (dengan kehendak semasa),” katanya.
Penjenamaan semula ini juga mencerminkan usaha transformasi Pos
Malaysia untuk memenuhi keperluan pengguna dan bagi mendepani cabaran
dalam dunia digital.
Pada sidang akhbar kemudiannya, Ketua Pegawai Eksekutif Pos Malaysia
Datuk Iskandar Mizal Mahmood berkata antara unsur penting dalam
penjenamaan semula itu ialah pengenalan logo baharu, laman sesawang baharu yang lebih mesra
pengguna dan penggunaan pakaian seragam baharu oleh warga Pos Malaysia.
Katanya ia juga meliputi wawasan, misi dan nilai baharu syarikat itu yang lebih terperinci.
“Logo baharu Pos Malaysia menjiwai semangat sebuah organisasi moden
yang berfikiran terkehadapan serta mencerminkan betapa syarikat ini
sentiasa bergerak ke hadapan,” katanya.
Beliau berkata anak panah ‘mundar laju’ yang terdapat pada logo itu
memperteguhkan sifat progresif dan kualiti inovatif jenama Pos Malaysia,
serta mencerminkan penglibatan penuhnya terhadap aspek digital pada
abad ke-21.
Iskandar juga berkata Pos Malaysia dijangka mencatat peningkatan
hasil pada tahun ini melalui perkhidmatan e-Pos Laju yang akan
diperkenalkan tidak lama lagi.
Katanya sistem itu, yang kini menjalani tempoh percubaan, akan
membolehkan pelanggan membuat aturan dan pembayaran bagi konsainan
mereka secara dalam talian.
“Pada maa akan datang, kami akan memperkenalkan lebih banyak
perkhidmatan dan apliaksi dalam talian bagi memudahkan lagi pelanggan
melakukan transaksi,” katanya.
Beliau berkata pada tahun lepas, Pos Malaysia mencatat hasil RM1.47
bilion, kira-kira 30 peratus daripadanya diraih melalui perkhidmatan
penghantaran cepat. – BERNAMA