Kedahnews.com yakin, tidak ada seorang manusia atau individu pun di dunia ini yang mahu rugi di dalam hidupnya melainkan mereka yang "tidak normal" rasionalnya.
Sesungguhnya kesyumulan Islam itu telah lama mendidik umatnya supaya mengelak dari mengalami sebarang bentuk kerugian di dalam kehidupan mereka di dunia, mahupun di akhirat kelak.
Kebanyakan kita sudah tentu pernah menghadiri pelbagai seminar, kursus,
ceramah atau bengkel.
Sesungguhnya suatu hal yang menarik yang dapat
diperhatikan pada setiap program tersebut ialah apabila sesi itu
dikendalikan sama ada oleh penganjur, pengerusi, ataupun penceramah yang
muslim maka sepertinya suatu kewajipan bahawa mereka akan memulakan
sesi itu dengan bacaan Ummul Kitab dan mengakhiri sesi tersebut dengan
Surah Al-Asr.
Secara umumnya, ramai yang tahu mengapa harus dimulakan dengan Ummul
Kitab dan sekiranya ditanya, ramai yang akan menyatakan yang Al-Fatihah
itu maksudnya buka, maka molek sekiranya sesuatu yang baik itu (majlis
ilmu yang dihadiri) dimulakan dengan Al-Fatihah.
Maka, sekiranya
dilanjutkan soalan mengapa pula harus ditamatkan dengan Surah Al-Asr?
Barangkali jawapan yang biasa didengari ialah surah itu mengingatkan
kita terhadap kepentingan masa. Ada juga yang menyatakan yang kita perlu
menyampaikan ilmu yang telah dipelajari dalam majlis itu.
Pernahkah anda terfikir untuk bertanya kepada penceramah tersebut,
mengapa harus dibacakan Surah Al Asr? Tidakkah boleh ditutupkan majlis
ilmu itu tadi dengan surah lazim yang lain?
Meneliti maksud surah Al-Asr yang bermaksud : “Demi Masa! Sesungguhnya
manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal
soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta
berpesan-pesan dengan kesabaran.” (Al-Asr : 1 – 3).
Sekiranya diperhatikan, terjemahan surah di atas memberi penekanan terhadap beberapa perkara iaitu:
- Allah SWT bersumpah dengan masa
- Allah SWT menyatakan sesungguhnya manusia itu berada dalam keadaan rugi. Sebagai perbandingan, Allah SWT meletakkan keadaan negatif (rugi) kepada manusia dengan bersumpahkan masa.
- Allah SWT memberi pengecualian rugi kepada golongan yang berikut :
- Orang yang beriman
- Orang yang beramal soleh
- Orang yang berpesan-pesan
- Orang yang sabar
Dalam konteks ini, dapat kita perhatikan bahawa ciri-ciri orang yang
tidak rugi yang disenaraikan di atas sebenarnya berada dalam satu tertib
yang mana dengan hanya mengikuti tertib tersebut dapat mengelakkan
sesorang daripada menjadi rugi.
Dan yang menariknya, penekanan rugi di
sini bukan hanya merujuk kepada tauhid terhadap Allah semata-mata malah
mencakupi apa sahaja perlakuan manusia. Ini bermaksud, bagi mereka yang
tidak beriman kepada Allah juga harus memahami proses ini berlaku bagi
mengelakkan mereka termasuk dalam kategori rugi.
Tertib golongan yang terkecuali daripada kerugian:
1. Orang yang beriman
Iman atau bahasa mudahnya bermaksud percaya. Seseorang itu dikatakan
beriman apabila dia mempercayai apa yang disampaikan kepadanya.
Dalam
konteks perilaku manusia, adalah lebih mudah bagi seseorang melakukan
sesuatu yang dipercayainya, contohnya mempercayai bahawa memakan ubat
yang dibekalkan oleh doktor adalah usaha dalam menyembuhkan penyakit.
Dalam hal mempercayai sesuatu ini biasanya manusia lebih mudah jatuh
percaya apabila melihat bukti dengan matanya sendiri.
Sebagai contoh,
adalah sukar mempercayai keberkesanan ubat kurus yang dijual oleh
seseorang yang gemuk orangnya, kecuali orang itu menjadi kurus terlebih
dahulu. Maka sekiranya anda membeli ubat itu semata-mata ingin menjaga
hati si penjual yang berbadan gemuk tadi, bukankah satu kerugian kepada
anda?
2. Orang yang beramal soleh
Amal atau melakukan sesuatu bermaksud anda melakukan sesuatu sama ada
atas keinginan sendiri atau dorongan sesuatu. Dalam hal ini, adalah satu
kerugian buat anda sekiranya anda percayakan kepada sesuatu yang
mendatangkan kebaikan tetapi anda tidak melaksanakannya.
Sebagai contoh,
anda tahu bahawa solat adalah wajib dan sesiapa yang meninggalkannya
akan berdosa. Tetapi di sebalik kepercayaan anda kepada perkara fardhu
itu, anda tidak pun mengamalkannya.
Begitu juga dengan pelbagai perkara
lain yang anda pelajari dalam hidup seperti penggunaan tali pinggang
keledar. Anda percaya bahawa penggunaannya mampu menyelamatkan nyawa.
Tetapi, jika anda tidak menggunakannya walaupun anda percaya kesan
penggunaannya, maka anda akan menjadi orang yang rugi terutamanya
apabila kemalangan berlaku dan anda mendapat musibah kerana tidak
mengenakan tali pinggang keledar.
3. Orang yang berpesan-pesan
Berpesan-pesan di sini boleh difahami dalam bentuk menyampaikan perkara
yang dipercayai dan diamalkan seperti di atas. Ini bermaksud proses
komunikasi dan penyebaran maklumat terhadap kebaikan ini perlu
dilakukan.
Sekiranya tidak, kita akan menjadi orang yang rugi. Memetik
contoh terdahulu, pemakaian tali pinggang keledar. Sebagai orang yang
mempercayai dan menggunakan tali pinggang keledar, adalah penting untuk
anda sentiasa mengingatkan atau berpesan kepada mereka yang menaiki
kereta anda untuk turut sama menggunakan tali pinggang.
Adalah rugi
sekiranya hanya anda yang menggunakannya kerana andainya kemalangan
berlaku, hanya anda seorang yang terselamat.
Begitu juga dengan aspek
ibadah, seandainya anda rajin ke masjid tetapi tidak mengajak orang lain
turut sama ke masjid, maka anda akan menjadi orang yang rugi kerana
anda juga boleh mendapat pahala kerana menggalakkan orang ke masjid dan
menyeru orang lain berbuat kebaikan.
4. Orang yang sabar
Dalam tertib ini, sabar berada di bahagian terakhir proses kerana hanya
selepas anda beriman, beramal dan menyebarkan sesuatu, barulah anda
bersabar. Mengapa keadaan ini berlaku? Hal ini demikian kerana manusia
tidak mudah menerima perubahan. Perubahan menuntut pengorbanan masa,
wang dan usaha yang kuat.
Atas dasar ini, kita diminta bersabar atas
usaha yang dilaksanakan untuk melihat hasilnya. Bayangkan senario ini;
anda percaya bahawa solat berjemaah itu bagus, anda mengamalkannya
dengan ke masjid dan anda menyebarkan dengan mengajak anak-anak anda ke
masjid. Anda telah pun melengkapkan ketiga-tiga tertib di atas.
Namun
anak anda menolak dan tidak mahu mengikut anda ke masjid. Anda menjadi
berang dan marah. Ini boleh mengakibatkan anak-anak menjadi takut,
kecewa dan sebagainya yang mengakibatkan mereka semakin menjauhi anda
dan menyukarkan anda mendidik mereka.
Bukankah ini satu kerugian?
Sebaliknya apabila anak-anak menolak, anda menasihati dengan lembut,
menunjukkan teladan yang baik maka ini lebih dekat dengan hati mereka
dan mampu mempengaruhi mereka.
Benar, ia mungkin tidak semudah yang disangka namun disinilah cantiknya
Islam yang menekankan konsep doa dan tawakkal setelah berusaha
bersungguh-sungguh dalam usaha kita mengajak manusia ke arah kebaikan.
Siapa tahu Allah SWT menggerakkan hati mereka setelah melihat ketulusan
dan keikhlasan hati anda.
Sesungguhnya merupakan satu kerugian bagi seseorang yang melakukan
sesuatu perkara sehingga selesai tanpa dia percaya bahawa apa yang
dikerjakan itu memberi manfaat kepadanya. Adalah sia-sia kepada mereka
yang percaya tentang kepentingan sesuatu tetapi tidak melaksanakannya.
Juga rugi bagi seseorang andainya satu perkara yang baik, diyakininya,
diamalkan tetapi tidak disampaikan kepada orang lain. Begitu juga buat
mereka yang percaya, mengamalkannya, menyampaikan kepada orang lain
namun tidak pula bersabar dengan keputusan atau maklum balas daripada
orang tersebut.
Berbalik kepada pembacaan surah Al-Asr pada penghujung majlis ilmu, ia
memberi isyarat kepada anda bahawa adalah penting kepada anda untuk
mempercayai apa yang disampaikan, bertekad untuk mengamalkannya serta
menyampaikan ilmu itu kepada sesiapa yang tidak berada di majlis yang
sama.
Kemudian anda perlu bersabar dengan respon yang bakal diterima
kerana tidak semua orang suka menerima apa yang disampaikan oleh anda.
Begitulah proses peningkatan kebolehan manusia boleh berlaku. Setiap
perkara yang dikerjakan harus mengikuti tertib di atas bagi membolehkan
mereka menguasai sesuatu kemahiran dan ilmu. Ini bermaksud, apabila
selesainya majlis ilmu tersebut, anda mula memikul satu tanggungjawab.
Bukan lagi pulang dengan tidak perlu memikirkan apa-apa.
Setiap individu mempunyai kapasiti untuk berubah dan melakukan
peningkatan. Walaubagaimanapun segala perubahan adalah dalam bentuk
proses dan sememangnya sesuatu proses menuntut pengorbanan masa.
Oleh
itu Allah SWT telah bersumpah dengan masa kerana masa terlalu penting
buat semua makhluk. Hanya mereka yang bijak mengurus dan mentadbir masa
serta memahami proses peningkatan dari satu tahap ke tahap yang lain
akan berjaya. -Kedahnews.com
Sumber asal: Jakim