Ustaz Farid Ravi Disindir Ketika Berdakwah Hanya Kerana Berstatus Muallaf

Bukan senang berdakwah di zaman sekarang. Walaupun tersilap sedikit pun atau terkhilaf, pastinya para pendakwah itu akan menjadi mangsa kecaman pelbagai pihak, khususnya di laman-lama sosial di internet.

Malah lebih teruk, walau tidak punya silap sekali pun, ada pula yang sanggup mencari dan "mengada-adakan" silap mereka.

Mungkin itulah yang perlu diharungi oleh Ustaz Mohd Farid Ravi Abdullah yang kian "menghilang" dari kaca televisyen, ceramah-ceramah perdana atau dijemput ke majlis-majlis tertentu.

Ikuti kisah sebenar Ustaz Mohd Fariz Ravi, seorang muallaf yang diberi hidayah dan kelebihan sebagai pendakwah tegar di negara kita sebagaimana yang dipetik dari akhbar Utusan.

Suatu ketika dahulu hampir setiap minggu wajahnya akan muncul di kaca televisyen. Begitu popular sehingga hampir semua saluran TV utama mengundangnya sama ada sebagai tetamu jemputan mahupun menjadi penyampai tetap.

Kemerduan suaranya mengalunkan ayat-ayat suci al-Quran sambil membimbing dan membetulkan bacaan, sentiasa ditunggu-tunggu oleh penonton setia yang mengikuti program Tilawah Interaktif terbitan TV1.

Namun sejak beberapa tahun kebelakangan ini, aktiviti dakwah Ustaz Mohd. Farid Ravi Abdullah, 44, sedikit perlahan dan semakin jarang kelibatnya di kaca televisyen mahupun berceramah di majlis-majlis.

Suatu ketika dahulu hampir setiap minggu wajahnya akan muncul di kaca televisyen. Begitu popular sehingga hampir semua saluran TV utama mengundangnya sama ada sebagai tetamu jemputan mahupun menjadi penyampai tetap.

Kemerduan suaranya mengalunkan ayat-ayat suci al-Quran sambil membimbing dan membetulkan bacaan, sentiasa ditunggu-tunggu oleh penonton setia yang mengikuti program Tilawah Interaktif terbitan TV1.

Namun sejak beberapa tahun kebelakangan ini, aktiviti dakwah Ustaz Mohd. Farid Ravi Abdullah, 44, sedikit perlahan dan semakin jarang kelibatnya di kaca televisyen mahupun berceramah di majlis-majlis.

Berkesempatan bertemu dengan tokoh agama yang lebih mesra dengan panggilan Ustaz Ravi, menyingkap serba sedikit perkembangan terbaharu beliau tentang aktiviti dakwah, kisah pengislaman, dan latar belakang keluarga yang dibina sejak 13 tahun lalu.

“Sejak tiga tahun lalu saya memang sudah jarang muncul di televisyen kerana menetap di Jordan bersama isteri dan anak-anak.

“Saya ke sana kerana menyambung pengajian peringkat kedoktoran. Walaupun pengajian masih berbaki beberapa semester, tetapi memikirkan anak yang perlu menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), tahun lalu kami terpaksa kembali ke tanah air.

“Sebenarnya saya tidak pernah melepaskan dunia dakwah saya melalui media kerana masih mengacarakan sebuah program bicara agama di saluran TV Al-Hijrah, cuma tidaklah terlalu kerap seperti dahulu,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Bandar Seri Putra, Bangi, Selangor, baru-baru ini.

Siapa yang tidak kenal dengan Ustaz Ravi, seorang saudara baharu berketurunan India yang muncul sebagai antara penceramah bebas sangat disegani.

Beliau bukan sahaja mampu menghafaz dan memahami setiap maksud bacaan al-Quran, bahkan dapat berkongsi dan menyampaikan ilmu itu kepada orang Islam lain.

Beliau juga pernah mencipta sejarah peribadi apabila menjadi saudara baharu pertama dilantik sebagai hakim bagi Majlis Tilawah Al-Quran Kebangsaan Ke-51.

Perjalanan beliau mencari ‘nur’ Islam mungkin sedikit berbeza dengan saudara-saudara baharu lain, yang biasanya diiringi dengan cerita-cerita tentangan daripada keluarga sehingga ada yang terpaksa putus tali persaudaraan demi sebuah kebenaran.

Cerita sama tidak berlaku pada Ustaz Ravi. Ikatan keluarga yang terjalin tidak pernah putus walaupun dirinya bertukar agama, malah sehingga kini hubungan dirinya dengan adik-beradik yang lain kekal utuh.

Sebagai anak bongsu dalam keluarga, pengislamannya sedikit mengguris hati keluarganya kerana beliau sangat rapat dengan ibu dan kakak-kakaknya.

Namun, berkat kesabaran memujuk, akhirnya mereka menerima dengan hati terbuka, malah berjaya membawa ibu dan abangnya turut memeluk Islam.

“Mereka bimbang apabila sudah bertukar agama hubungan kami akan menjadi renggang. Dalam agama Hindu, hubungan adik-beradik sangat diutamakan dan mereka khuatir saya melupakan keluarga.

“Hakikatnya saya tidak pernah mengabaikan tanggungjawab saya sebagai anak lelaki dan mereka masih menerima saya sebagai ahli keluarga, tetap melawat ibu dan adik-beradik, perlahan-lahan mereka mula menerima keputusan saya,” ujarnya.

Menurut Ustaz Ravi lagi, sejak kecil lagi beliau terdedah dengan persekitaran hidup di perkampungan Melayu di Sungai Choh, Rawang dan bersekolah pun di sekolah kebangsaan.

Di sekolah walaupun tidak diwajibkan, beliau gemar mengikuti kelas mata pelajaran Pendidikan Islam dan sering bertanya tentang kemusykilan agama kepada rakan-rakan yang beragama Islam.

“Saya agak rapat dengan sebuah keluarga Islam iaitu Hajah Saunah Arifin, kerana laluan saya ke sekolah perlu melalui rumahnya dahulu.

“Setiap kali balik dari sekolah saya akan singgah di rumahnya dahulu untuk berbual dengan keluarganya. Mereka sekeluarga melayan saya dengan baik dan kadang kala mengajak saya balik ke kampung halaman mereka di Klang.

“Dari situ, saya mula melihat amalan-amalan yang dilakukan keluarga Hajah Saunah. Cara beribadah, berpuasa, dan membaca al-Quran semuanya berbeza dengan amalan yang dilakukan agama yang saya anuti. Saya juga rajin bertanya tentang Islam kepada mereka tetapi ketika itu saya masih di sekolah rendah.

“Apabila menginjak usia remaja, mereka mula bertanya jika saya berminat untuk memeluk Islam,” katanya yang ditemani isteri tercinta, Suziana Mohd. Soyong, sepanjang temu bual berlangsung.

Walaupun mendapat pendedahan yang luas tentang Islam, kemuncak beliau mengambil keputusan untuk memeluk agama Islam selepas membaca kisah Nabi Ibrahim ketika mengikuti kelas Pendidikan Islam.

Beliau tertarik dengan kisah Nabi Ibrahim yang memecahkan berhala-berhala kecil tetapi mengekalkan berhala besar di rumah berhala Raja Namrud.

Cerita Ustaz Ravi lagi, Nabi Ibrahim dengan mudah dituduh melakukan perbuatan tersebut tetapi Baginda menafikannya, sebaliknya meminta Raja Namrud bertanya kepada berhala yang paling besar siapa yang memecahkan berhala-berhala kecil itu.

“Raja Namrud berkata, patung-patung itu tidak boleh berkata-kata. Mengapa engkau menyuruh kami bertanya kepadanya, dan Baginda menjawab, ‘kalau begitu, kenapa kamu semua menyembah patung-patung yang tidak dapat berkata-kata dan tidak dapat pertahankan diri dari kemusnahan? Kenapa kamu menyembah berhala yang tidak mampu melakukan apa-apa?’

“Kisah ini membuka pintu hati saya tentang persoalan yang timbul selama saya belajar mengenali Islam. Alhamdulillah, ketika saya berusia 18 tahun, saya melafazkan dua kalimah syahadat di ibu pejabat Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim), Kuala Lumpur,” katanya.

Disangka lelaki Sudan

Melayari bahtera perkahwinan yang dibina sejak 13 tahun yang lalu, Mohd. Farid Ravi Abdullah dan Suziana Mohd. Soyong dikurniakan lima puteri yang berusia antara enam hingga 13 tahun.

Menyingkap kisah perkenalan mereka, kedua-duanya bermula sebagai rakan satu universiti di Universiti of Jordan.

Ketika itu, Ustaz Ravi menyambung pelajaran dalam jurusan Usuluddin manakala isterinya dalam Bahasa Arab. Tidak seperti pasangan bercinta yang lain, mereka selesa sebagai rakan dan hanya mengambil keputusan untuk bernikah apabila tamat sahaja pengajian.

Menurut Suziana yang membahasakan dirinya sebagai Kak Su, pada mulanya beliau menganggap Ustaz Ravi rakyat Sudan, tetapi apabila berkumpul bersama rakan-rakan Malaysia yang lain beliau bercakap dalam bahasa Melayu.

“Ketika itu, agak terkejut kerana saya memang ingat beliau orang Sudan, dengan kulit yang gelap, berserban, dan bergaul pula dengan masyarakat Arab, tidak sangka pula beliau orang Malaysia,” katanya sambil tersenyum.

Suziana mengakui tidak pernah berasa beliau berkahwin dengan seorang mualaf kerana pengetahuan agama dan gaya hidup Islam dilalui suaminya itu tidak ubah seperti milik seorang yang lahir dan dibesarkan sebagai muslim.

“Ilmu agama yang ditimba terlalu banyak, mencukupi untuk membawa saya dan anak-anak ke jalan yang lebih baik. Saya bersyukur dipertemukan dengan beliau,” katanya.

Tidak mendapat sebarang tentangan apabila menyuarakan hasrat kepada keluarga Suziana untuk menyunting anak gadis mereka, Ustaz Ravi, berkata, bapa mertuanya juga seorang mualaf dari China.

Jadi perkahwinan yang dirancang berjalan dengan baik dan sempurna walaupun berbeza budaya.

Kini, walaupun kembali bergelar pelajar, Ustaz Ravi masih mengekalkan jawatannya sebagai pensyarah di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), di samping sesekali memenuhi undangan sebagai penceramah bebas.

Baginya, walaupun perlu menghadapi halangan yang datang sepanjang mengenali dan mendalami ajaran Islam, tidak mematahkan semangatnya untuk terus berjuang di jalan Allah.

Kejayaan yang dicapai ini adalah berkat nikmat dan kurniaan daripada Allah SWT.

Cabaran sebagai pendakwah

Tidak dinafikan pada awal penglibatan dalam kerja dakwah, Ustaz Mohd. Farid Ravi Abdullah, menghadapi cabaran getir berhadapan dengan masyarakat yang tidak mempercayainya kerana penguasaan ilmu agamanya masih kurang dan ketika itu pula beliau sedang belajar di Perkim.

Katanya, walaupun ketika itu baru menginjak usia empat tahun memeluk Islam, namun penguasaannya masih baharu dan beliau terasa begitu kerdil untuk berkongsi ilmunya yang terhad.

Namun demikian, masyarakat boleh menerima dirinya seadanya sebagai seorang pendakwah mualaf. Kekurangan tersebut tidak dilihat sebagai satu kelemahan malah diberi sokongan moral dengan kata-kata motivasi.

“Ada yang memuji walaupun saya baru memeluk agama Islam tetapi saya dapat menguasai bacaan al-Quran dan hadis dengan baik, mampu bercakap di pentas dakwah, dan berani berbicara tentang Islam di hadapan muslim asal.

“Ada juga segelintir yang jumlahnya saya katakan terlalu kecil yang menyindir dan memandang sinis sehingga kata-kata mereka mengguris perasaan saya.

“Pernah juga saya dengar ada yang berkata, ‘kami lebih tahu kerana kami Islam asal, awak yang perlu banyak belajar kerana awak mualaf’ dan ada juga yang bertanya ‘kenapa awak masuk Islam’ berbanding soalan apa yang mendorong saya memeluk Islam.

“Ungkapan tersebut seolah-olah menunjukkan mereka tidak bersetuju saya memeluk Islam. Pernah ketika saya menyampaikan ceramah di sebuah masjid, saya berkata ‘tepuk dada tanya iman’ tetapi ada seorang hamba Allah yang menjawab, ‘iman kami sudah mantap’.

“Bahasa-bahasa yang ditujukan kepada saya membuatkan saya sedikit tersentak dan mungkin mereka beranggapan saya tidak layak untuk memberikan ceramah tetapi saya tidak mudah melatah.

“Saya menganggap itulah cabaran yang perlu saya hadapi dan bersabar dalam apa jua sekalipun demi dakwah yang ingin saya sampaikan kepada orang ramai,” katanya.

Selepas sahaja tamat pengajian di Jordan, beliau lebih yakin untuk meneruskan kerja dakwahnya kerana percaya apa yang dipelajari boleh dikongsi kepada masyarakat.

Beliau sendiri pernah bertalaqi bersama muktabar dan ulama-ulama dari Syria, Iraq dan Jordan, dan kini tugasnya pula untuk disampaikan kepada generasi-generasi muda yang lain.

Diberi kepercayaan untuk mengendalikan soal jawab agama di Radio Televisyen Malaysia (RTM) berjudul Kapsul terbitan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), program televisyen pertama itu menjadi batu loncatan untuk terus bergerak aktif sebagai pendakwah bebas.

Katanya, dia tidak berharap untuk muncul di kaca televisyen tetapi peluang yang datang tidak dapat ditolaknya kerana memikirkan media adalah medium yang paling baik untuk menyampaikan dakwah. -Kedahnews.com