Annuar Musa Nasihat Kaum Cina Tidak Sia-Siakan Toleransi Melayu


Alor Setar – Ahli Parlimen Ketereh, Tan Sri Annuar Musa menasihatkan kaum Cina di negara ini supaya tidak mensia-siakan kesabaran dan sikap tolak ansur kaum Melayu ke atas mereka selama ini.

Katanya, tindakan segelintir kaum Cina yang suka bermain dengan isu sentimen berbaur perkauman sejak kebelakangan ini dilihat sering menguris hati golongan Bumiputera, khususnya bangsa Melayu.

"Asakan demi asakan terhadap sensitiviti Melayu dan Islam yang selama ini diketahui bersifat toleransi, membantu dan bertolak ansur menyebabkan perlahan-lahan menukar sikap tersebut menjadi sebaliknya.

"Sememangnya mudah meniup api perkauman tapi percayalah ia tidak menguntungkan orang Cina atau mana-mana kaum di negara ini," katanya dalam satu kenyataan melalui Facebook rasmi beliau semalam.

Justeru itu, Annuar mengingatkan kepada semua pihak supaya tidak terperangkap dalam isu perkauman yang boleh merosakkan kemakmuran dan keharmonian kaum yang dibina subur selama ini oleh kerajaan.

Beliau turut menasihati kaum Cina terbabit supaya tidak mengambil mudah kesabaran kaum Melayu yang mempunyai had dan batas.

"Kita percaya masih ramai orang cina yang sederhana dan memahami situasi ini. Selamat menyambut Tahun Baru Cina," katanya. -Kedahnews.com