Isu Kasut Kulit Babi, New Balance Mohon Maaf Pada Umat Islam


Beberapa hari lalu warga netizen kecoh apabila seorang individu memuat naik status berserta foto perilaku tindak sensitif sebuah butik kasut yang seolah sengaja mempamerkan deretan jualan yang diperbuat dari kulit babi di ruang hadapan premisnya.

Insiden viral yang dilaporkan berlaku di Queensbay Mall, Pulau Pinang itu melibatkan butik New Balance. 

Menurut individu berkenaan, sudahlah tidak sensitif, butik itu juga seperti sengaja menyembunyikan tanda amaran kulit babi apabila meletakkannya sedikit tersorok.

Akibatnya, ahli keluarga individu itu yang sudah memegang kasut-kasut yang dipamerkan itu terpaksa melakukan proses sertu.

Isu tersebut kemudiannya dikongsi ramai pengguna, termasuk akaun Friends of BN – Barisan Nasional di laman sosial, Facebook.

“Kepada umat Islam, diharapkan berhati-hati dan jangan pegang atau mencuba kasut jenama New Balance ini. Jenama ini kian banyak dijual di pusat membeli belah terkemuka dalam negara," tulis admin laman sosial tersebut.

Bertindak pantas atas aduan dan rungutan banyak pengguna di ruangan komen, pihak New Balance Malaysia telah tampil memberi maklum balas terhadap isu tersebut.

Melalui laman Facebook rasminya, New Balance Malaysia membuat kenyataan mohon maaf atas insiden yang menimpa individu serta ahli keluarganya dan mengambil langkah segera bagi menghormati pelanggan Islam yang mengunjungi butik mereka.

“Kami dari New Balance Malaysia meminta maaf atas insiden yang berlaku semenjak lalu atas isu kasut kulit khinzir di kedai New Balance. Kami faham tahap keseriusan isu ini dan tindakan telah dilaksanakan dengan serta merta.

“Ini adalah satu langkah di mana tindakan telah diambil untuk menghormati pelawat-pelawat beragama Islam yang mengunjungi kedai New Balance,” kata admin New Balance Malaysia.

New Balance Mohon Maaf
Permohonan maaf itu juga turut menyenaraikan tiga langkah yang diambil bagi menangani kes sedemikian dari berulang pada masa akan datang.

Pertama, butik itu bakal meletakkan papan tanda yang lebih besar bagi memaklumkan tentang penggunaan kulit babi pada mana-mana produk jualannya.

Keduanya, kedudukan papan tanda tersebut akan diletakkan di kawasan-kawasan yang mudah dilihat agar pengguna tidak terlepas pandang, lantas tersebut kasut berkenaan.

Dan ketiga, kasut-kasut yang memiliki bahan berasaskan kulit babi akan dibalut dengan plastik sebagai "double protection". -Kedahnews.com