Kulit Popiah Pun Indonesia Nak Tuntut Dari Malaysia? #Hahaha.. @FaazFitriah


Jika sebelum ini agak "hangat" dengan beberapa isu "kecurian" yang didakwa Indonesia terhadap Malaysia sebelum ini seperti kononnya "hak milik" batik, wayang dan lagu ‘Rasa Sayang’ adalah eksklusif milik budaya negara jiran itu, kini timbul pula satu lagi cerita.

Kedengarannya agak kelakar dan hampir tak masuk akal apabila sebuah persatuan dilapor berkumpul bagi memaklumkan kepada Malaysia bahawa kulit popiah atau dikenali sebagai "lunpia" merupakan warisan Indonesia dan mendesak Malaysia tidak membuat sebarang tuntutan mengenainya.

Protes ‘Save Lunpia’ yang dilakukan di hadapan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta itu dikatakan telah dianjur oleh Forum Masyarakat Peduli Budaya Indonesia (FormasBudi) dan dihadiri puluhan peserta.

101547220150220-101155780x390

Dalam satu kenyataan kepada media, koordinator FormasBudi Rahmulyo Adiwibowo mendesak Kerajaan pimpinan Jokowi supaya segera mengisytihar "lunpia" sebagai hak milik warisan budaya Indonesia.

“Kerajaan Indonesia perlu mengambil langkah (awal) agar (lunpia) tidak diambil Malaysia. Caranya adalah dengan menetapkan (lunpia) sebagai warisan budaya nasional.

“Jangan sampai (lunpia) menerima nasib seperti batik, wayang dan lagu Rasa Sayang. Pemerintah perlu mengambil langkah pencegahan,” katanya.

Sementara itu, pada 17 Oktober tahun lalu, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia telah menetapkan popiah sebagai budaya warisan nasional.

Malahan, Pejabat Kebudayaan dan Pariwisata Provinsi Jawa Tengah juga bakal membuat usul kepada UNESCO agar mengiktiraf makanan ringan itu sebagai warisan dari Indonesia.

Dalam protes berkenaan, peserta turut memberikan popiah Semarang kepada Duta Besar Malaysia di Indonesia, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim.

Mungkinkah itu namanya "provokasi" diplomasi ala-ala Indonesia pada Malaysia? -Kedahnews.com