Tarif Elektrik Sedang Dikaji, Keputusan Diserah Kepada Kabinet - Mahadzir Khalid

Timbalan Menteri Tenaga, Tenaga Hijau Dan Air Datuk Seri Mahdzir Khalid.
Timbalan Menteri Tenaga, Tenaga Hijau Dan Air Datuk Seri Mahadzir Khalid.
KEMENTERIAN  Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) melalui agensi Suruhanjaya Tenaga dan syarikat Tenaga Nasional Berhad (TNB) kini sedang menjalankan kajian terperinci berkenaan tarif elektrik di negara ini.

Timbalan Menterinya, Datuk Seri Mahadzir Khalid berjata kajian berkenaan melibatkan jumlah sebenar penjimatan kos terkini yang boleh dilepaskan dalam masa terdekat kepada pengguna perkhidmatan TNB.

“Kertas kajian itu akan diserahkan kepada Jemaah Menteri dalam masa terdekat untuk pertimbangan. Segala-galanya bergantung kepada jemaah Menteri,” katanya.

Beliau sebelum itu dilaporkan telah menghadiri majlis Jubli Emas Sekolah Menengah Kebangsaan Pokok Sena Alor Setar, Kedah, semalam.

Menurut beliau, sebenarnya penurunan harga minyak pada ketika ini tidak memberi banyak kesan kepada kos penjanaan elektrik kerana 55 peratus daripada loji janakuasa di Semenanjung Malaysia menggunakan gas dan gas asli cecair (LNG).

Mahadzir berkata, selain menggunakan gas dan LNG, loji-loji janakuasa di negara ini menggunakan arang batu, kuasa hidro dan tenaga diperbaharui seperti biomass, solar dan lain-lain.

Kata bekas Menteri Besar Kedah itu turut menjelaskan bahawa kajian mengenai strategi tenaga itu dijangka mengambil masa antara tiga hingga empat hari lagi. -Kedahnews.com