Tauhidkah Kita Kepada Allah SWT?

DALAM mengharungi liku-liku kehidupan setiap hari, manusia tidak pernah sunyi daripada menghadapi masalah, tidak kira sama ada masalah itu kecil atau sebaliknya. Masalah ini pula saling berkait antara satu sama lain yang akibatnya kehidupan kita sering berada dalam keadaan penuh pancaroba serta kekalutan.

Sesungguhnya kesemua masalah itu tidak dapat diselesaikan selagi manusia tidak berpegang kepada haluan atau arah tuju penghidupan yang satu iaitu bertakwa kepada Allah SWT dan mentaati syariat yang dibawa oleh rasul-rasul yang menjadi utusan-Nya.

Dengan perkataan lain, selagi manusia masih tidak mahu bertakwa kepada Allah SWT, masih takut atau gerun kepada banyak perkara maka selagi itulah masalah tidak dapat diselesaikan. Masalah itu tidak akan pernah susut, ia akan hadir silih berganti.

Dalam dunia yang dikatakan serba moden dan canggih ini, medium media massa telah menyebarluaskan berita mengenai perbalahan, peperangan, persengketaan dan pelbagai bentuk kepincangan hidup yang berlaku di merata tempat.

Penghapusan etnik dan sengketa kaum minoriti Islam Rohingya di Myanmar, perang saudara di Syria, Afghanistan, Sudan, Iraq, Palestin dan beberapa tempat lain di dunia ini juga tidak menemui jalan penyelesaian. Bahkan, sengketa Israel-Palestin, tunjuk perasaan menentang pemerintah di Filipina dan Thailand telah membunuh ratusan orang yang tidak bersalah.

Dalam masa yang sama pula kita dapati persidangan, kongres, mesyuarat, konvensyen, muktamar dan pelbagai bentuk kerjasama dan perjumpaan dianjurkan di seluruh dunia dengan tujuan untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi tetapi kesemuanya berakhir dengan jalan buntu.

Islam memang menyokong pelbagai usaha yang dilakukan, termasuk pelbagai bentuk perjumpaan yang dianjurkan dan diadakan kerana ia merupakan salah satu jalan untuk mencari kata sepakat. Tetapi mengapakah selepas mesyuarat, persidangan dan perjumpaan bagai itu, persengketaan dan masalah yang dihadapi masih belum mencapai kata sepakat dan titik noktah kepada kemelut yang dihadapi.

Nafsu sebagai raja
Bagi Islam, kesemua masalah ini terjadi kerana semua pihak tidak patuh kepada apa yang dipersetujui. Mereka menjadikan nafsu sebagai raja dan syaitan sebagai menteri. Semua resolusi yang telah disepakati dan dipersetujui di meja perundingan tetapi apabila pulang, nafsu dan syaitan mempengaruhi tindak tanduk mereka.

Oleh itu, selagi manusia tidak berpegang teguh kepada titah perintah agama, iaitu bermaksud tidak bertakwa kepada Allah SWT dan tidak mematuhi syariat yang dibawa oleh rasul-rasul-Nya, maka selagi itulah masalah yang dihadapi tidak akan menemui jalan penyelesaian.

Selagi masing-masing menganggap mereka yang paling hebat serta tidak ada sikap saling menghormati, maka selagi itulah dunia akan bergelumang dengan 1001 masalah.

Menyedari hakikat ini maka setiap ibu bapa yang merupakan pemimpin bagi satu masyarakat yang terkecil – masyarakat keluarga seharusnya sedar dan menerapkan nilai-nilai Islam ke dalam ahli keluarga, terutamanya ketika anak-anak masih kecil.

Dalam hal ini, Islam menganjurkan kepada ibu bapa yang baharu menimang cahaya mata supaya memperdengar suara pertama kepada bayi yang baharu lahir tadi dengan suara azan iaitu kalimah tauhid. Umat Islam juga dianjurkan supaya menyebut kalimah tauhid ketika seseorang itu sedang sakaratul maut, saat akhir untuk menuju ke alam barzakh.

Kalimah tauhid dapat dianggap sebagai kalimah simbolik. Kalimah ini diperdengarkan sejak kita masih belum mengenali dunia, dalam keadaan mata masih pejam sepanjang hari dan ketika kita masih belum mengenali ibu bapa dan sanak saudara.

Malah sebelum kita menghembuskan nafas yang terakhir, orang yang masih hidup diwajibkan memperdengarkan kalimah tauhid ini kepada kita sekali lagi. Tujuannya supaya kita dapat menghayati kalimah hebat tersebut dalam kehidupan seharian.

Sesungguhnya orang yang betul-betul menghayati kalimah tauhid sahaja yang akan bertakwa kepada Allah SWT dan berlaku taat kepada rasul-Nya. Apabila keadaan ini wujud maka segala masalah yang berlaku dengan senang dapat diatasi.

Selagi manusia tidak mahu tunduk kepada kekuasaan dan kebesaran Allah SWT maka selagi itulah segala masalah yang dihadapi tadi tidak dapat diselesaikan.

Akta, persidangan, mesyuarat, konvensyen, kongres dan pelbagai jenis perjumpaan tidak akan dapat dijadikan jalan penyelesaian kepada masalah yang timbul. Peperangan, perbalahan dan persengketaan akan terus menerus berlanjutan.

Manusia tidak akan tunduk kepada kebengisan dan kekuatan. Ini jelas kalau kita menyorot kembali sejarah di zaman Firaun, Hitler, Jepun dan sebagainya. Manusia hanya tunduk kepada Allah SWT dan ini merupakan satu-satunya jalan untuk menyelesaikan masalah. -Utusan