Tolak "Sekolah Demokrasi" DAP - Exco Kerajaan Negeri Kedah


ALOR SETAR – Golongan belia dinasihatkan jangan terpengaruh dengan penganjuran sekolah demokrasi dilancarkan sebuah parti politik di negara ini.

Exco Belia dan Sukan, Aminuddin Omar berkata, perkara itu dibimbangi boleh menerapkan ideologi bertentangan dengan perlembagaan negara.

“Negara kita adalah negara demokrasi dan rakyat sendiri faham apa makna demokrasi di negara ini.

“Apa rasionalnya penubuhan sekolah demokrasi itu. Saya bimbang kalau ia hanya akan menimbulkan kekeliruan di kalangan masyarakat,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, golongan belia perlu lebih waspada dan jangan terlalu taksub dalam sesuatu perkara, khususnya sekolah demokrasi.

“Sebab itu, kita mewujudkan sekolah kebangsaan yang terbuka kepada semua kaum dan bangsa. Di situlah, kita melahirkan generasi pelajar yang boleh berfikir.

“Malah kalau nak dibandingkan dengan negara Asean, Malaysia adalah terbaik,” katanya.

Sebelum ini, Sinar Harian melaporkan, Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) Kedah bimbang dengan kewujudan sekolah demokrasi yang didakwa dilancarkan oleh sebuah parti politik di negara ini.

Menurut laporan itu, Pengerusinya, Shamsul Bahar Abd Rani berkata, beliau bimbang jika sekolah tersebut menerapkan ideologi bertentangan dengan perlembagaan negara, terutama hak-hak istimewa orang Melayu dan agama Islam sebagai agama rasmi.

Menurutnya, sekolah itu dipercayai beroperasi dan aktif sejak lebih tiga tahun lalu di sekitar pusat bandar, di sini.

Difahamkan, penyertaan sekolah itu hanya melibatkan pelajar lepasan sekolah berumur 18 tahun ke atas dan belia sehingga umur 35 tahun. - Sinar Harian