Anak Mekanik Di Kedah Buktikan Mampu Cemerlang SPM, 11 A+

Pelajar Kolej Sultan Abdul Hamid, Neo Yi Siang (tengah), berkongsi kegembiraan mendapat keputusan cemerlang 11A+ dalam Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM) bersama ibu bapanya di rumah mereka di sini, hari ini. - Foto BERNAMA
ALOR SETAR – Anak seorang mekanik motosikal merupakan antara 11 pelajar cemerlang di Kedah yang mendapat keputusan A+ dalam semua matapelajaran dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2014.

Neo Yi Sang, 18, dari Kolej Sultan Abdul Hamid (KSAH) yang memperoleh keputusan 11A+ dalam semua mata pelajaran berhasrat untuk menceburi bidang Bio Teknologi pada masa hadapan.

Anak bongsu dari dua beradik itu berkata dia amat gembira memperoleh keputusan cemerlang itu kerana usahanya selama ini untuk memperbaiki mata pelajaran yang gagal mendapat A+ pada peperiksaan percubaan SPM berhasil.

“Masa peperiksaan percubaan saya hanya dapat 6A+ sahaja dan selepas mata pelajaran yang susah seperti Biologi, saya tingkatkan usaha mengulangkaji mata pelajaran yang lemah,” katanya.

Neo berkata tumpuan ketika guru mengajar dalam kelas, sentiasa menyiapkan latihan yang diberikan guru-guru dan sering mengulang kaji pelajaran selepas waktu persekolahan antara rahsia kejayaannya.

Katanya rehat yang cukup pada waktu malam amat penting bagi memastikan badan dan otak lebih cergas untuk melalui proses pembelajaran pada hari berikutnya.

Bapanya Neo Swee Boon, 57, bekerja sebagai mekanik motosikal dengan pendapatan kecil tetapi tidak menjadi penghalang untuknya diberikan pelbagai kemudahan untuk pembelajaran seperti buku latihan dan kelas tambahan seperti rakan-rakan yang lain.

Dia yang turut membantu bapanya di bengkel motosikal berkata kegigihan bapanya mencari sumber pendapatan untuk keluarga menjadi motivasi penting untuknya mencapai kecemerlangan dalam SPM untuk masa depan yang lebih cerah.

Katanya dia berhasrat menyambung pengajiannya dalam bidang Bio Teknologi di universiti tempatan.

Di Kedah, 484 calon SPM 2014 daripada sekolah di bawah Kementerian Pendidikan memperoleh gred A (Cemerlang) bagi semua mata pelajaran berbanding 622 calon pada 2013.- BERNAMA