Jabatan Imigresen akan menghapuskan semua urusan
wang tunai (cash dealing) di kaunter menjelang akhir tahun ini sebagai
salah satu usaha memperkasakan integriti jabatan itu.
Ia seiring dengan matlamat menjadikan Jabatan Imigresen sebagai
sebuah jabatan mesra pelanggan dengan moto “Mudah, Cepat dan
Berintegriti”.
Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Mustafa Ibrahim berkata,
sebagai ganti, semua urusan wang tunai akan dibuat melalui sistem dalam
talian.
Ia kata Mustafa, bukan sahaja merupakan kaedah terbaik bagi mencapai
hasrat “Mudah, Cepat dan Berintegriti” malah memudahkan pelanggan untuk
berurusan dengan Jabatan Imigresen tanpa sebarang persepsi negatif.
Mustafa Ibrahim. Foto RAJA FAISAL HISHAN / THE STAR |
Menurut Mustafa, isu integriti sering ditimbulkan oleh masyarakat sehingga memberikan persepsi negatif terhadap jabatan itu.
Beliau mengakui wujud masalah integriti di dalam jabatannya tetapi ia
hanya melibatkan sejumlah kecil pegawai yang merosakkan nama baik
imigresen.
Sebagai contoh hanya lapan daripada 13,000 pegawai imigresen ditahan
kerana terbabit dengan kes rasuah bagi penjualan Pas Lawatan Sosial
(PLS) kepada warga asing di Sabah baru-baru ini tetapi ‘kerana nila
setitik, rosak susu sebelanga’.
“Oleh yang demikian, Jabatan Imigresen berhasrat untuk menghapuskan
urusan wang tunai di kaunter imigresen menjelang akhir tahun ini di mana
ia bukan sahaja dapat menghapuskan tuduhan amalan rasuah malah
mengukuhkan soal integriti pegawai dan jabatan dalam memberikan
perkhidmatan kepada masyarakat,” kata Mustafa dalam satu temuramah
eksklusif dengan mStar Online.
Antara lain, urusan-urusan yang menggunakan transisi wang tunai di
kaunter adalah permohonan dan pembaharuan pasport, urusan permit dan
visa pekerja asing, pas ekspatriat, pas penduduk tetap, pas sempadan dan
pas pelajar asing.
Penekanan kepada aspek integriti menerusi penambahbaikan perkhidmatan
merupakan salah satu daripada enam strategi utama di bawah misi yang
dibawakan oleh Mustafa sebagai ketua pengarah Imigresen yang baru.
Mustafa dilantik ke jawatan itu pada 17 November tahun lalu.
Jelas Mustafa lagi, apabila sistem pembayaran dalam talian ini
diperkenalkan, ia akan lebih memudahkan pelanggan membuat urusan di
mana-mana pejabat Jabatan Imigresen tanpa perlu bersesak di kaunter atau
terpaksa datang awal untuk mendapatkan nombor giliran dan mengelakkan
kejadian ditipu ejen atau orang tengah.
Mustafa menegaskan misi menghapuskan urusan wang tunai di kaunter
akan dibuat secara berperingkat dengan memastikan kelancaran sistem
dalam talian terlebih dahulu sebelum ia boleh dikuatkuasakan kepada
semua urusan imigresen seperti permohonan visa dan pasport.
Jabatan Imigresen kini telah melaksanakan proses memperbaharui Pas
Lanjutan Kerja Sementara (PLKS) untuk pekerja asing menerusi sistem
dalam talian MyEG Services Bhd (MyEG) yang dikuatkuasakan sejak 5
Januari lalu, manakala permohonan melibatkan ekspatriat juga telah
disediakan secara dalam talian sebagai pilihan.
Mustafa berkata, selain pembayaran menerusi dalam talian, bayaran juga boleh dibuat menggunakan draf bank bagi semua caj.
Ia sudahpun dilaksanakan pada masa ini tetapi hanya sebahagian kecil
pelanggan yang melakukannya berikutan tiada syarat wajib untuk berbuat
demikian.
Katanya lagi, sekiranya kaedah draf bank dikuatkuasakan, setiap
butiran permohonan beserta caj yang dikenakan akan dipaparkan di dalam
laman web jabatan itu bagi memudahkan pelanggan.
Bagaimanapun Mustafa berkata, sekiranya sistem dalam talian tidak
dapat dilaksanakan sepenuhnya menjelang akhir tahun ini seperti yang
disasarkan, penggunaan mesin layan diri (vending machine) merupakan
alternatif terakhir bagi menghapuskan urusan wang tunai dengan
menyediakan mesin khas di setiap pejabat imigresen untuk urusan
pembayaran bagi sesuatu permohonan.
Beliau menambah, mesin tersebut akan menyenaraikan butiran dan caj
bagi setiap urusan imigresen dan selepas membuat bayaran, pelanggan akan
menerima resit dan mengemukakannya sebagai bukti bayaran ketika
berurusan di kaunter.
“Vending machine ini mungkin melibatkan kos yang besar tetapi kita
tidak akan membebankan pelanggan dengan penyediaan kemudahan itu,”
katanya.
Bagaimanapun menurut Mustafa, penggunaan draf bank dan mesin layan
diri tidak membantu memudahkan pelanggan kerana mereka masih perlu
berurusan di kaunter.
“Oleh itu, perkhidmatan dalam talian adalah langkah terbaik untuk
kepentingan bersama dari segi pengukuhan integriti dan menyediakan
perkhidmatan lebih mudah dan pantas kepada pelanggan.
“Jika kita menguatkuasakan kaedah draf bank atau menyediakan mesin
layan diri, kita masih mahu memastikan sistem dalam talian dapat
dilaksanakan dengan lancar bagi memastikan matlamat untuk menghapuskan
urusan wang tunai di kaunter dicapai,” kata Mustafa. -mStar